برق, کنترل و ابزار دقیق, هیدرولیک و پنوماتیک

انواع یو پی اس صنعتی و کاربرد هر کدام در صنعت

انواع یو پی اس صنعتی آکادمی ماهر

فرض کنید روی یک بالابر ایستاده‌اید که به سمت سقف کارگاه در حال حرکت است. ناگهان برق کارگاه قطع می‌شود و شما بین زمین و هوا معلق می‎مانید. در این شرایط چه باید کرد؟ هم کار شما نیمه‌تمام مانده و هم در ارتفاع زیادی از سطح زمین قرار گرفته‌اید که امکان پایین آمدن از آن نیست. برای آن‌که شاهد چنین اتفاقاتی نباشید، باید با استفاده از سیستم‌هایی مخصوص، از قطع ناگهانی برق در کارگاه جلوگیری کنید. بهترین راه‌حل برای این مشکل، استفاده از دستگاه‌های یو پی اس (UPS) است. این دستگاه‌ها مانند یک سیستم برق اضطراری عمل می‌کنند و علاوه بر تامین برق در زمان قطعی منبع تغذیه، از ورود نویز و نوسانات به سیستم و اختلال در عملکرد دستگاه‌ها جلوگیری می‌کنند. در ادامه، انواع یو پی اس صنعتی و کاربرد هر کدام معرفی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با آکادمی ماهر همراه باشید.

برای آشنایی با سرفصل‌های جذاب دوره برق صنعتی ماهر کلیک کنید
نمونه سیستم UPS | آکادمی ماهر
شکل ۱: یک نمونه سیستم UPS

یو پی اس (UPS) چیست؟

یو پی اس مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply، یک سیستم الکترونیکی برق اضطراری است که با عنوان «منبع تغذیه بی‌وقفه» شناخته می‌شود. این دستگاه در زمان قطع منبع تغذیه ورودی سیستم (به طور معمول برق شهری)، توان مورد نیاز تجهیزات برقی را برای مدتی محدود تامین می‌کند؛ تا زمان کافی برای خاموش کردن ایمن سیستم‎ها و ذخیره داده‌های مهم در دستگاه‌های الکترونیک را در اختیار کاربر بگذارد. پس از وصل دوباره جریان برق نیز وظیفه تنظیم و ثابت نگه‌داشتن برق شبکه را بر عهده دارد. این دستگاه از نفوذ نویز و اختلالات به تجهیزات برقی حساس و خرابی آن‌ها در برابر قطع ناگهانی برق جلوگیری می‌کند. دستگاه‌های UPS دارای نوعی باتری قابل شارژ هستند که در زمان برقراری جریان برق، انرژی لازم را در خود ذخیره می‌کنند و در زمان قطع برق، آن را در مدار جاری می‌کنند.

در زمان اتصال برق شهری، برق AC ورودی به مدار برای شارژ باتری‌ها، به ولتاژ DC از ۱۲ تا ۲۴ ولت تبدیل می‌شود. در زمان قطع جریان، انرژی ذخیره‌شده در باتری از طریق اینورتر و مبدل ولتاژ، به برق AC خروجی تبدیل می‌شود تا در مدار جاری شود. دستگاه‌های یو پی اس در ظاهر و ابعاد متنوع تولید می‌شوند و در بسیاری از ادارات، صنایع، کارگاه‌ها، مزارع ارز دیجیتال، مراکز داده، کارخانه‌ها و حتی مکان‌های مسکونی کاربرد دارند.

کنترلر سیستم UPS | آکادمی ماهر
شکل ۲: چند نمونه کنترلر سیستم UPS

یو پی اس صنعتی چیست؟

محیط‌های صنعتی به دلیل وجود ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات پیشرفته، نیاز به توان زیادی دارند؛ به همین دلیل یو پی اس صنعتی، با توان بالاتر نسبت به یو پی اس خانگی و تجاری ساخته می‌شود. یو پی اس صنعتی به صورت سه‌فاز طراحی می‌شود. این دستگاه دارای باتری با ظرفیت بالاتر است و توان بیشتری را در خود ذخیره می‌کند؛ در نتیجه امکان تامین برق برای مدت‌زمان طولانی‌تری را دارد. UPSهای صنعتی دارای اجزای پیشرفته‌تری نسبت به دستگاه‌های معمولی هستند و علاوه بر باتری، از سیستم فلایویل برای برقراری جریان برق و پشتیبانی از تجهیزات استفاده می‌کنند. بیشتر سیستم‌های یوپی‌اس صنعتی دارای سیستمی پیشرفته به نام مدیریت باتری هوشمند (SBM) هستند که شارژ باتری را بهبود می‌دهند و طول عمر آن را افزایش می‌دهند. 

از دیگر ویژگی‌های این سیستم‌ها می‌توان به قابلیت کنترل و خاموشی از راه دور اشاره کرد. آن‌ها دارای سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته و مقاومت بالا در برابر گرد و غبار، رطوبت، ارتعاشات و نوسانات دما هستند؛ این ویژگی‌ها در یو پی اس‌ تجاری و خانگی کمتر دیده می‌شود. سیستم‌های یو پی اس صنعتی اغلب دارای قابلیت اطمینان بالا هستند و در ساخت آن‌ها از ماژول‌های قدرت و باتری‌های قابل‌تعویض استفاده می‌شود. این ویژگی‌ها باعث می‌شود دستگاه دیرتر خراب شود و قابلیت تولید جریان با کمترین نویز و نوسان را داشته باشد. البته در این دستگاه‌ها هم احتمال خرابی وجود دارد. برای افزایش طول عمر انواع یو پی اس صنعتی بهتر است نگهداری از آن‌ها را جدی بگیرید و با تعمیرات دوره‌ای و منظم، از سلامت باتری‌ها مطمئن شوید.

دوره‌ای یو پی اس صنعتی |‌ آکادمی ماهر
شکل ۳: بررسی دوره‌ای یو پی اس صنعتی

چرا در صنایع از دستگاه‌های یو پی اس استفاده می‌شود؟

امروزه در هر شرکت و کارخانه‌ای، سرورها و تجهیزات الکترونیکی زیادی دیده می‌شوند که در صورت قطع ناگهانی برق، تمام داده‌ها و اطلاعات از روی آن‌ها پاک می‌شود. به همین منظور و برای بالاتر بردن امنیت اطلاعات شرکت‌ها و صنایع، از دستگاه‌های یو پی اس استفاده می‌شود. از مهم‌ترین دلایل استفاده از سیستم یو پی اس در صنایع، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوسان یا افت تدریجی ولتاژ در شبکه برق و امکان آسیب دیدن تجهیزات
  •  قطع جریان برق و احتمال از دست رفتن داده‌های مهم
  • ناپایداری فرکانس (تغییرات فرکانس شبکه برق به کمتر از ۵۰ هرتز)
  •  وجود نویزهای فراوان در محل کار (ناشی از عملکرد ماشین‌آلات سنگین و بالابرها) و احتمال تاثیرگذاری آن‌ها روی سایر دستگاه‌های برقی 
  • وجود اعوجاج هارمونیک در شبکه برق
  • انعطاف‎پذیری یو پی اس در پیکربندی و قابلیت نصب برای کاربردهای مختلف صنایع
  • دارا بودن اینورتر برق هوشمند
  • توانایی مدیریت پیشرفته باتری در صنایع با منابع تغذیه مداوم

در صنایع و کارخانجات با زیرساخت حیاتی مانند مراکز درمانی، مراکز داده، کارخانه‌های تولیدی و پایگاه‌های نظامی که کیفیت نامناسب برق ورودی و قطع کوتاه‌مدت آن می تواند باعث خرابی یا آسیب رساندن به سیستم‌ها شود، استفاده از انواع یو پی اس صنعتی یک سرمایه‌گذاری و تصمیم عالی است.

نحوه قرارگیری یو پی اس در مدار

نصب و نحوه قرارگیری این تجهیزات در مدار با توجه به نوع یو پی اس، کمی متفاوت است. اما سیستم‌های یو پی اس به طور معمول، نصب ساده‌ای دارند. این تجهیزات مانند یک سوئیچ هوشمند هستند که بین منبع تغذیه ورودی (برق شهری، ژنراتور یا سیستم انرژی خورشیدی) و باتری قرار می‌گیرند. برای نصب آن‌ها، کافی است کابل برق سیستم مورد نظر را به UPS وصل کنید و منبع تغذیه بدون وقفه را به برق متصل کنید. با برقراری جریان در سیستم، یو پی اس فعالیت خود را شروع می‌کند. در صورتی که یو پی اس دارای یک باتری باشد، به طور سری در مدار قرار می‌گیرد؛ اما در صورتی که دارای چند باتری باشد و یا مدار یو پی اس از چند یونیت یو پی اس تشکیل شده باشد، آن‌ها را با هم موازی کرده و در مدار قرار می‌دهند.

اجزای سیستم UPS

هر سیستم یو پی اس تجاری یا صنعتی، از اجزای متفاوتی ساخته شده است. اما برخی از قطعات در تمام این سیستم‌ها مشترک هستند. در ادامه، اساسی‌ترین اجزای هر دستگاه یو پی اس معرفی می‌شود.

باتری (Battery)

باتری‌ها مهم‎ترین بخش هر سیستم یو پی اس هستند و در نحوه عملکرد این دستگاه، نقش اساسی دارند. این تجهیزات، در زمان برقراری جریان برق شارژ می‌شوند و در صورت قطع جریان، انرژی مورد نیاز تجهیزات برقی و بارهای متصل‌شده به سیستم یو پی اس را تامین می‌کنند. برای شارژ باتری‌ها، لازم نیست همیشه جریان برق از آن‌ها بگذرد. باتر‌ی‌ها در هنگام قطع برق شبکه می‌توانند با اتصال به پنل‎های خورشیدی و سایر منابع تجدیدپذیر (توربین بادی) نیز انرژی خود را به دست آورند. هر سیستم یو پی اس با توجه به ولتاژ DC مورد نیاز، ممکن است دارای یک یا چند رشته باتری باشد. باتری‌های درون یک رشته به‌ صورت سری به هم متصل می‌شوند؛ بنابراین اگر یک باتری از کار بیفتد، کل رشته از مدار خارج می‌شود.

یکسوکننده (Rectifier)

وظیفه تبدیل جریان AC ورودی به جریان DC برای شارژ باتری، بر عهده یکسوکننده (Rectifier) است. علاوه بر آن، این تجهیزات نوسانات برق ورودی را کنترل می‌کنند. یکسوکننده‎‌ها با توجه به نوع باتری یو پی اس، در دو نوع خودکار و دستی استفاده می‌شوند. یکسوکننده‌های خودکار این قابلیت را دارند که توسط سنسورها زمان دشارژ باتری را اندازه‌گیری کنند و قبل از صفر شدن بار ذخیره‌شده، انتقال انرژی را متوقف کنند. اما رکتی‌فایر دستی این توانایی را ندارد. رکتی‌فایر در منابع تغذیه با توان بیشتر از ۳ کیلو‌ولت‌‌آمپر، قابلیت شارژ مجدد باتری‌ها را هم دارد. اما در منابع تغذیه کوچک، یکسوکننده و شارژر باتری دو تجهیز جداگانه هستند.

رکتی‌فایر سه‌فاز مناسب برای یو پی اس | آکادمی ماهر
شکل ۴: رکتی‌فایر سه‌فاز مناسب برای یو پی اس

اینورتر یا مبدل ولتاژ (Inverter) 

اینورترها، جریان DC دریافت‌شده از باتری یو پی اس را به برق متناوب تبدیل می‌کنند. این تجهیزات، نویزهای جریان الکتریکی را برطرف می‌کنند. در نتیجه، جریان متناوب ثابت و با کیفیت با شکل موج سینوسی خالص برای عملکرد صحیح تجهیزات، فراهم می‌شود.

جهت آشنایی با اینورتر یا درایو کلیک کنید
اینورتر یو پی اس
شکل ۵: اینورتر یو پی اس

شارژر باتری (Charger)

برای آن‌که سیستم یو پی اس نیروی پشتیبان لازم را تامین کند، باید باتری‌ها همواره شارژ داشته‌ باشند. وظیفه شارژ باتری بر عهده شارژر UPS است. شارژرها می‌‌توانند به صورت یک ماژول درون رکتی‌فایر قرار بگیرند و یا به صورت تجهیزی جداگانه، در مدار سیستم یو پی اس نصب شوند. حتی اگر از سیستم یو پی اس استفاده نمی‌شود، بهتر است باتری‌های آن هر سه تا شش ماه یکبار شارژ شوند تا سالم بمانند.

باتری یو پی اس و شارژر آن | آکادمی ماهر
شکل ۶: باتری یو پی اس و شارژر آن

کلید بای‌پس استاتیک (Static Bypass Switch)

یکی دیگر از تجهیزاتی که بیشتر سیستم‌های یو پی اس از آن بهره می‌برند، کلید بای‌پس استاتیک است. این قطعه، یک کلید اتوماتیک است که در صورت قطع یا خرابی یو پی اس، به مدار اجازه می‌دهد UPS را دور بزند؛ رکتی‌فایر، باتری‌ و اینورتر را به طور خودکار از مدار خارج کند و بارها و تجهیزات متصل به دستگاه یو پی اس را به طور مستقیم به منبع تغذیه اصلی وصل می‌کند. این قطعه باعث می‌شود در صورت خرابی یو پی اس، عملکرد تجهیزات متوقف نشود و فرصت کافی برای تعمیر UPS فراهم شود.

کلید بای‌پس استاتیک | آکادمی ماهر
شکل ۷: کلید بای‌پس استاتیک

انواع یو پی اس صنعتی

یوپی‌اس صنعتی در سه نوع مختلف تولید شده و به فروش می‌رسد. هر کدام از این سه نوع سیستم یوپی‌اس، ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند؛ اما وظیفه تمام آن‌ها، ذخیره انرژی الکتریکی در باتری و تامین برق در مواقع مورد نیاز است. برای آشنایی با انواع سیستم UPS، به ادامه مطلب توجه کنید.

یو پی اس آفلاین یا آماده به کار (Offline Or Standby UPS)

یو پی اس صنعتی آفلاین، ساده‎ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع UPS است که در تامین برق سیستم توسط باتری و حفاظت از دستگاه در برابر نوسانات نور، بازده بسیار بالایی دارد. این دستگاه تا زمانی که جریان برق شبکه برقرار باشد، در حالت آفلاین یا به اصطلاح در حالت «خواب» قرار دارد. به‌محض قطع جریان برق AC، یک سوئیچ انتقال (Transfer Switch) خودکار وارد مدار شده و باعث تامین برق مدار از دستگاه یو پی اس می‎شود. به محض اتصال مجدد جریان برق شبکه، سوئیچ انتقال به شبکه متصل می‌شود و یو پی اس، دوباره به حالت خواب برمی‌گردد.

بیشتر بدانید

سوئیچ انتقال خودکار (ATS) نوعی تجهیز است که جریان را بین دو منبع جا به جا می‌کند. به این صورت که به محض قطع منبع برق اولیه، به طور خودکار جریان را از منبع برق پشتیبان (در اینجا UPS) دریافت می‌کند.

سوئیچ انتقال اتوماتیک در سیستم UPS صنعتی
شکل ۸- یک نمونه سوئیچ انتقال اتوماتیک در سیستم UPS صنعتی

یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف یو پی اس صنعتی آفلاین، این است که به صورت آنی وارد مدار نمی‎شود؛ در واقع پس از قطع جریان برق، چند ثانیه طول می‌کشد تا این دستگاه برق مدار را تامین کند؛ (حدودا ۲ تا ۱۰ میلی‌ثانیه). علاوه بر این، یوپی‌اس‌های آماده‌به‌کار نسبت به تغییرات فرکانس و ولتاژ، حساسیت زیادی ندارند؛ به همین دلیل برای صنایع بزرگ، دستگاه‌های پرمصرف و سیستم‌هایی که کیفیت برق‌رسانی خوبی ندارند، مناسب نیستند. اما برای دستگاه‎های کم‌مصرف مانند رایانه‌ها یا تجهیزات اداری گزینه مناسبی هستند.

نحوه اتصال و عملکرد یو پی اس صنعتی آفلاین در مدار، قبل و بعد از قطع جریان
شکل ۹: نحوه اتصال و عملکرد یو پی اس صنعتی آفلاین در مدار، قبل و بعد از قطع جریان

دستگاه یو پی اس تعاملی خطی یا لاین‌ اینتراکتیو (Line Interactive UPS)

یوپی‌اس‌های صنعتی لاین اینتراکتیو حساس‌تر و پیشرفته‌تر از نوع آفلاین هستند و زمان تاخیر آن‌ها در اتصال، از دستگاه‌های آماده به کار کمتر است (حدودا ۲ تا ۴ میلی‎ثانیه). این دستگاه‌ها دارای یک ترانسفورماتور هستند که نوسانات و اعوجاج‌های کوچک در شبکه برق (کاهش و افزایش بیش از حد سطح ولتاژ) را برطرف می‌کند. یو پی اس‌ لاین اینترکتیو، همچنین دارای یک تنظیم‌کننده ولتاژ AVR است که در سطوح ولتاژ پایین، می‌تواند ولتاژ مورد نیاز سیستم را از طریق ترانس فراهم کند. در طراحی این دستگاه‌ها، اینورتر و باتری به AC خروجی یو پی اس متصل می‌شوند. نحوه عملکرد این دستگاه تفاوت زیادی با دستگاه‌های آفلاین ندارد. در این دستگاه‌ها، در زمان برقراری جریان برق و طبیعی‌بودن تغذیه AC ورودی، اینورتر در حالت معکوس قرار می‌گیرد و باتری را شارژ می‌کند؛ اما به محض قطع برق، سوئیچ انتقال خودکار فعال می‌شود و جریان را از باتری به خروجی UPS می‎رساند. تفاوت این تجهیزات با یوپی‌اس‌های آفلاین علاوه بر وجود ترانسفورماتور، این است که در این تجهیزات، همواره اینورتر فعال است و با اتصال دائمی به خروجی مدار، باعث اصلاح نوسانات می‌شود.

دستگاه یو پی اس آنلاین یا تبدیل دوگانه (Online or Double-Conversion UPS)

یکی دیگر از انواع یو پی اس صنعتی، یو پی اس آنلاین یا «تبدیل دوگانه» است که به عنوان بهترین و پیشرفته‌ترین نوع این دستگاه‌ها شناخته می‌شود. اصلی‌ترین تفاوت این تجهیزات با دیگر انواع یو پی اس صنعتی، در نحوه عملکرد آن‌هاست. در این دستگاه‌ها، اینورتر همواره در مدار فعال است. در حالت عادی و در زمان برقرار جریان برق، ورودی AC از یکسوکننده عبور کرده و به صورت جریان DC به باتری منتقل می‌شود. سپس، همین جریان به سمت اینورتر هدایت شده و به بار خروجی AC تبدیل می‌شود. در هنگام قطع برق، اینورتر که همچنان به باتری متصل است، برق متناوب مدار را تامین می‌کند؛ بدون آن‌که جریان قطع شود یا کوچک‌ترین تاخیر یا نوسانی در اتصال یو پی اس به مدار دیده شود. بنابراین، در یو پی اس آنلاین منبع تغذیه خروجی همیشه روشن می‌ماند و نیازی به سوئیچ انتقال نیست.

عملکرد و نحوه اتصال یو پی اس آنلاین به مدار
شکل ۱۰: عملکرد و نحوه اتصال یو پی اس آنلاین به مدار

منبع تغذیه بدون وقفه آنلاین، دارای نوعی اینورتر با قابلیت اتصال و کار مداوم همراه با خنک‌کننده است و در صنایع بسیاری کاربرد دارد. این دستگاه‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند.

  • یو پی اس آنلاین تبدیل دوگانه
  • یو پی اس آنلاین دلتا

در یوپی‌اس‌های دوگانه، باتری‌ به اینورتر متصل است و یکسوکننده‌ها مستقیم به اینورتر وصل می‌شوند. با قطع جریان برق یا افت ولتاژ، یکسوکننده از مدار خارج شده و باتری‌ها، جریان برق را بدون هیچ تغییری در مدار منتقل می‌کنند. از طرف دیگر، یکسوکننده (رکتی‎فایر)، با حمل بار الکتریکی، باتری را شارژ می‌کند. یو پی اس دلتا دارای فناوری پیشرفته‌تری است و هیچ‌کدام از نقاط ضعف سایر انواع یو پی اس صنعتی را ندارد. این نوع سیستم یوپی‌اس نسبت به UPSهای دوگانه، بازده بالاتری دارد.

کاربرد هر کدام از انواع UPS در صنعت

همان‌طور که می‌دانید در تاسیسات صنعتی بزرگ، قطع جریان برق می‌تواند بازده عملیاتی را به میزان زیادی کم کند. سیستم‌های UPS اگر به درستی برای صنعت مربوطه انتخاب شوند، می‌توانند با عملکردی مناسب، از تاثیر منفی قطع برق یا افت ولتاژ بر مدار جلوگیری کنند و راندمان کاری را افزایش دهند. از مهم‌ترین کاربردهای انواع یو پی اس صنعتی می‌توان به پشتیبانی منبع اصلی انرژی و محافظت از تجهیزات در برابر نویزها و نوسانات اشاره کرد. سیستم‌های UPS صنعتی می‌توانند از تجهیزات پیشرفته و گران‌قیمت شما در برابر قطعی برق غیرمنتظره، نوسانات ولتاژ و هارمونیک‌ها محافظت کنند. برای آن‌که دستگاه مناسبی را خریداری کنید، لازم است با کاربرد هر کدام از انواع یو پی اس صنعتی به طور اختصاصی آشنا باشید. جالب است بدانید که در صنایع بزرگ و پیشرفته، به طور معمول از منابع تغذیه بدون وقفه آنلاین استفاده می‌شود؛ زیرا عملکرد آنی آن‌ها باعث بازده بالاتر و اطمینان خاطر بیشتری می‌شود. در ادامه، چند مورد از کاربردهای هر کدام از این دستگاه‎ها نام برده می‌شود.

مزایا و کاربردهای یو پی اس آفلاین

این دستگاه‌ها معمولا دارای ابعاد کوچک، وزن سبک، بازده بالا، موج خروجی سینوسی مناسب و قیمتی مقرون‌به‌صرفه هستند؛ اما به دلیل نحوه عملکردشان، در صنایع بزرگ و حساس استفاده نمی‌شوند. از رایج‌ترین کاربردهای یو پی اس آفلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سیستم‌های POS (مخصوص فروش، کنترل سهام و حسابداری)
  • تجهیزات الکترونیکی
  • رایانه‌های شخصی

مزایا و کاربردهای یو پی اس لاین اینتراکتیو

مزایای این تجهیزات به صورت زیر هستند:

  • بازده و قابلیت اطمینان بالاتر از نوع آفلاین
  • دارای توان بالا در فعال‌سازی بیشتر از یک ولتاژ ورودی
  • قیمت مناسب
  • قابلیت اصلاح ولتاژ بیش از اندازه کم یا زیاد

بیشترین کاربرد این سیستم‌ها، در سرورهای میان‌‌رده است. علاوه بر آن، در سیستم‌های بازی، تجهیزات شبکه، رایانه‌های شخصی، مشاغل کوچک و تجهیزات الکترونیکی کاربرد دارند.

مزایا و کاربرد صنعتی یو پی اس آنلاین

برای آشنایی با کاربردی‌ترین مزایای UPS آنلاین به موارد زیر دقت کنید.

  • بازده بالا و چگالی توان زیاد
  • خروجی جریان برق با کیفیت بالا (بدون نویز و نوسان)
  • انتقال جریان سریع و بدون تاخیر

با توجه به موارد بالا، می‌توان دلیل محبوبیت بالای این تجهیزات در بین صنایع را حدس زد. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، این تجهیزات در صنایع کاربردهای زیادی دارند. برای مثال:

  • استفاده در تجهیزات حساس فناوری اطلاعات
  • تاسیسات بزرگ مخابراتی
  • سرورهای پیشرفته (سیستم‌های حفاظت از اطلاعات)
  • تجهیزات شبکه پیشرفته و مدیریت برنامه‌های ذخیره‌سازی
  • مراکز داده
  • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی (سونوگرافی، رادیولوژی، MRI، سی‌تی‌ اسکن، ماموگرافی، آندوسکوپی، ICU و CCU، دندان‌پزشکی و آزمایشگاه‌ها)
  • استفاده در فرودگاه‌ها (سیستم‌های اطلاعات پرواز و سیستم‌های موجود در برج مراقبت)
  • مخابرات (سیستم‌های مخابراتی پیشرفته، تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در زمینه برقراری ارتباطات)
  • یخچال و فریزر صنعتی
  • تجهیزات امنیتی
  • صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی، نیروگاه‌ها، مرکز کنترل خط لوله، تاسیسات دریایی و بسیاری صنایع دیگر.

انواع باتری‌های یو پی اس

باتری، یکی از اصلی‌ترین اجزای دستگاه یو پی اس است. در واقع، عملکرد صحیح دستگاه یو پی اس به نوع و کیفیت باتری آن بستگی دارد؛ هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد، میزان جریان تولیدی و مدت‌زمان پشتیبانی از سیستم توسط UPS در زمان قطع برق شبکه بیشتر است. باتری‌ها در انواع یو پی اس‌ صنعتی به دو دسته «داخلی» و «خارجی» تقسیم می‌شوند. در شرایطی که سیستم توان پایینی داشته باشد، استفاده از باتری‌های داخلی انتخاب مناسبی است؛ زیرا این باتری‌ها، فضای کمتری اشغال می‌کنند. در صورتی که سیستم به توان بالایی نیاز داشته باشد، از باتری‌های خارجی استفاده می‌شود. این باتری‌ها به طور معمول در یک کابینت یا رَک قرار می‌گیرند تا محیط کار، شلوغ نشود. 

چند نمونه باتری UPS | آکادمی ماهر
شکل ۱۱: چند نمونه باتری UPS

علاوه بر این، باتری‌ها بر اساس تکنولوژی ساخت، به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند.

  • باتری‌های سرب-اسیدی
  • باتری UPS نیکل-کادمیم
  • باتری‌های لیتیم-یون

هر کدام از این باتری‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند که برای آشنایی بیشتر، می‌توانید از بلاگ «باتری صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟» در وبسایت ماهر دیدن کنید. 

کاربرد صنعتی هر کدام از انواع باتری‌های UPS

برای انتخاب مناسب‌ترین باتری‌ها برای یو پی اس صنعتی، لازم است با کاربرد هر کدام آشنا شوید. باتری‌های سرب-اسیدی، رایج‌ترین باتری‌ها برای کاربردهای صنعتی UPS هستند. این تجهیزات با توجه به وزن‌ سنگین و ابعاد بزرگ، قیمت مناسبی دارند. باتری‌های سرب اسیدی در دو نوع VLA و VRLA (سیلد اسید) تولید می‌شوند. باتری‌های VLA در تاسیسات بزرگ با درجه آمپرساعت بالا استفاده می‌شوند و باتری‌های VRLA برای به‌کارگیری در محیط‌های اداری، مصارف خانگی و مراکز داده مناسب‌تر هستند. بیشترین کاربرد باتری‌های نیکل-کادمیم در تاسیسات مخابراتی است. این تجهیزات نسبت به باتری‌های VRLA قیمت بالاتری دارند و در محدوده دمایی -۲۰ تا +۴۰ درجه سانتی‌گراد، عملکردی عالی دارند. 

باتری‌های لیتیوم-یون برای استفاده در محیط‌هایی با دمای بالا، بهترین انتخاب هستند. این تجهیزات نسبت به سایر انواع باتری‌های یو پی اس صنعتی، طول عمر بالاتر و قابلیت اطمینان بیشتری دارند.

نکته: سوئیچ انتقال خودکار (ATS) نوعی تجهیز است که جریان را بین دو منبع جا به جا می‌کند. به این صورت که به محض قطع منبع برق اولیه، به طور خودکار جریان را از منبع برق پشتیبان (در اینجا UPS) دریافت می‌کند.

سخن پایانی

یو پی اس (UPS)، دستگاهی الکترونیکی است که در زمان قطع جریان برق، توان مورد نیاز مدار را تامین کرده و از تجهیزات، در برابر نوسانات برقی محافظت می‌کند. این دستگاه، انواع مختلفی دارد که در این بلاگ به آن‌ها اشاره کردیم؛ کاربرد هرکدام از آن‌ها را بررسی کرده و مناسب‌ترین باتری‌های قابل استفاده در آن‌ها را نام بردیم. حال که با تعریف و کاربرد سیستم یو پی اس آشنا شدید، به این سوال پاسخ دهید. به نظر شما این دستگاه‌ها چه تفاوتی با استابلایزرها دارند؟ کدامیک از آن‌ها برای استفاده در صنعت مناسب‌تر است؟

سوالات متداول

فلایویل یک دستگاه مکانیکی است که به عنوان مکمل باتری‌های UPS سرب-اسید در صنایع نصب می‌شود. این تجهیز در صورت قطع برق شهری، برق DC تولید می‌کند و به دستگاه یو پی اس تحویل می‌دهد. استفاده از فلایویل به عنوان مکمل باتری یو پی اس، باعث افزایش طول عمر باتری در صنایع می‌شود.

مدت زمان تامین برق توسط این دستگاه‌ها، به تعداد سیستم‌ها و بارهای متصل به یو پی اس و ظرفیت باتری دستگاه بستگی دارد.

قیمت یو پی اس بسته به نوع و برند تجهیزات ظرفیت و نوع باتری‌ها و نحوه پیکربندی و پیاده‌سازی سیستم یو پی اس متفاوت است.

منابع

https://www.techtarget.com/searchdatacenter/definition/uninterruptible-power-supply

https://www.rightpowerups.com.my/industrial-ups-system

https://upssolutions.com.au/blogs/ups-solutions-blog/how-does-an-uninterruptible-power-supply-ups-work

https://www.astrodynetdi.com/blog/types-of-uninterruptible-power-supplies

https://www.constantpowerservices.com/questions/4-what-are-the-main-components-of-a-ups-system

https://www.kstar.com/indexproblem/17237.jhtml

سوال:

با توجه به مطالب گفته شده، آیا تجربه استفاده از یو پی اس (UPS) را در پروژه های خود داشته‌اید؟

تجربه و نظرات خود در این رابطه ، با ما در میان بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *