عمومی

هر آنچه باید درباره مدرک فنی و حرفه ای برق صنعتی بدانید

مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های حال حاضر، چگونگی ورود به بازار کار است. در رشته‌های فنی ورود به بازار کار نیاز به دانش و تخصص دارد. این دانش و تخصص باید با تجربه عملی همراه باشد تا افراد بتوانند به صنعت ورود کرده و کار کنند.

اما چگونه می‌توان در کم‌ترین زمان دانش و تجربه لازم برای ورود به بازار کار برق صنعتی را کسب کرد؟ در این مقاله توضیح خواهیم داد که با دریافت مدرک فنی حرفه‌ای می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد بازار کار شوید. با ماهر آکادمی همراه شوید.

مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی

چرا به مدرک فنی حرفه‌ای نیاز داریم؟

با توجه به این که سازمان فنی حرفه‌ای یکی از مراکز آموزشی بسیار معتبر در ایران بوده و مدرک آن قابل ترجمه برای ارائه به سایر کشور‌ها است، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای تقویت رزومه کاری شما باشد.

در واقع داشتن مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی به‌عنوان مدرکی معتبر و شناخته شده قابل ارائه به شرکت‌ها، کارخانه‌ها و مراکز صنعتی است. بنابراین وجود این مدرک به شما برای پیدا کردن کار و قرار گرفتن در موقعیت شغلی دلخواهتان کمک می‌کند.

مزایای مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی

معمولا مدرک‌‌ها یا گواهی‌هایی که در پایان دوره‌های آموزشی صادر می‌شود، تنها به‌عنوان مدرکی مبنی بر آموزش هستند و مزایای دیگری ندارند. اما مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی مزایایی دارد که به رشد شما در کارتان کمک می‌کند. در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

سابقه کاری

دوره آموزشی برق صنعتی صرفا یک آموزش تئوری نیست. شما پس از دریافت مدرک فنی‌حرفه‌ای برق صنعتی با توجه به اینکه مدت زمان زیادی صرف آموزش کرده‌ و در کارگاه‌های عملی حضور داشته‌اید برای شما به‌عنوان تجربه کاری یا حتی کارآموزی تلقی می‌شود.

ضمن اینکه در این دوره‌ها از صفر تا صد برق صنعتی به شما آموزش داده می‌شود و به راحتی می‌توانید در این زمینه شروع به فعالیت کنید.

ورود به بازار کار

با دریافت مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی با توجه به اینکه این مهارت را به‌صورت عملی و کاربردی آموزش دیده‌اید، به راحتی می‌توانید برای یافتن کار اقدام کنید. با داشتن این مدرک و ارائه صحیح دانش و مهارت خود به کارفرما می‌توانید به‌راحتی جذب صنعت شده و با کسب تجربه کافی به درآمد خوبی برسید.

در صورت تمایل به آشنایی با بازار کار برق صنعتی می‌توانید مقاله زیر را بخوانید.
مزایای مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی

هزینه کم

با توجه به گستردگی مطالب در زمینه برق صنعتی و زمانی که صرف آموزش آن‌ها می‌شود، هزینه کلاس‌های فنی حرفه‌ای برق صنعتی در مقایسه با این کلاس‌ها در سایر آموزشگاه‌ها بسیار کم است.

عدم محدودیت سنی

شما می‌توانید از دوران مدرسه یا حتی بعد از بازنشستگی برای دریافت این مدرک اقدام کنید.

امکان مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی

با توجه به اعتبار مدرک بین‌المللی فنی حرفه‌ای در ۱۸۶ کشور و قابل ترجمه بودن مدرک آن می‌توانید از این مدرک برای مهاجرت استفاده کرده، آن را به‌عنوان بخشی از رزومه خود ارائه دهید و برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید. 

امکان مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی

امکان اخذ وام

سازمان فنی حرفه‌ای برای شما این امکان را فراهم کرده است تا با دریافت مدرک برق صنعتی فنی حرفه‌ای وام خود‌اشتغالی دریافت کنید.

با توجه به این که برق صنعتی زمینه بسیار خوبی برای فعالیت است و می‌توانید به‌صورت خویش‌فرما نیز در این حوزه شروع به کار کنید، استفاده از مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی برای دریافت وام گزینه مناسبی برای شروع فعالیت شما خواهد بود.

پروانه کسب

با دریافت مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی می‌توانید پروانه کسب بگیرید.

انواع مدرک بین‌المللی برق صنعتی

همانطور که می‌دانید برق صنعتی یک رشته بسیار گسترده است، به همین دلیل سه نوع مدرک برای برق صنعتی توسط سازمان فنی حرفه‌ای ارائه می‌شود. در ادامه توضیح مختصری درباره آن‌ها می‌دهیم.

مدرک گذر مهارتی

این مدرک قابل ارائه در داخل کشور است و اشخاص بعد از گذراندن کارگاه‌های آموزشی و ورک‌شاپ‌های چند ساعته این مدرک را دریافت می‌کنند. در واقع مدرکی غیر‌رسمی است که توسط سازمان فنی حرفه‌ای به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

مدرک مورد تایید فنی حرفه‌ای

این مدرک هم مانند مدرک گذر مهارتی ارزش بین‌المللی ندارد و تنها در داخل کشور معتبر است. برای دریافت این مدرک باید به یکی از آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنید.

بعد از گذراندن دوره برق صنعتی آموزشگاه مدرکی مبنی بر گذراندن دوره به شما می‌دهد که مُهر فنی حرفه‌ای کنار مهر آموزشگاه روی این مدرک ثبت می‌شود. زمان دریافت این مدرک حدودا ۲ هفته بعد از آزمون پایان دوره است.

مدرک رسمی فنی حرفه‌‌ای

ابتدا باید یک دوره برق صنعتی در آموزشگاه رسمی و مورد تایید فنی حرفه‌ای شرکت کنید؛ بعد از اتمام دوره برای دریافت مدرک بین‌المللی باید در آزمون‌هایی که با هماهنگی سازمان فنی حرفه‌ای برگزار می‌شود، به‌صورت رسمی شرکت کنید.

در صورت قبولی در آزمون مدرک فنی‌حرفه‌ای برق صنعتی برای شما صادر می‌شود. دریافت این مدرک به‌صورت الکترونیکی است و برای دسترسی به آن باید به پرتال سازمان مراجعه کنید. زمان دریافت این مدرک حدود چند ماه بعد از آزمون پایان دوره آموزشی است.

از ویژگی‌های این گواهی فنی‌حرفه‌ای می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دارای کد آموزشی شغلی
  • قابل ترجمه توسط دارالترجمه
  • فراهم کردن امکان اقدام برای گرفتن وام خود اشتغالی
  • دارای تایید بین‌المللی حدود ۱۸۶ کشور

مدارک لازم برای دریافت مدرک برق صنعتی فنی حرفه‌ای

برای دریافت مدرک بین‌المللی فنی حرفه‌ای باید در آزمون‌های فنی حرفه‌ای شرکت کنید. برای ثبت‌نام در این آزمون‌‌ها باید لیست مدارک زیر را در اختیار مسئول مربوطه قرار دهید:

  • اسکن شناسنامه
  • اسکن کارت ملی
  • عکس پرسنلی (۴*۳) به‌صورت اسکن‌شده
  • کد پستی
  • کد نظام وظیفه آقایان
  • کد شهر و محل اقامت
  • شماره تلفن همراه و ثابت
  • اطلاعات مدارک تحصیلی

مراحل اخذ مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی

برای دریافت مدرک فنی  حرفه‌ای باید مراحل زیر را سپری کنید:

  1. دوره مورد نظر، برای مثال دوره برق صنعتی را انتخاب کرده، در یک آموزشگاه مورد تایید سازمان فنی حرفه‌ای مانند آکادمی ماهر ثبت‌نام کنید.
  2. پس از اتمام دوره تئوری باید، در دوره عملی شرکت کنید.
  3. سپس توسط آموزشگاه برای آزمون تئوری و در صورت قبولی برای آزمون عملی معرفی می‌شوید.
  4. بعد از کسب نمره قبولی، مدرک شما توسط سازمان صادر می‌شود.
مراحل اخذ مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی

انواع آزمون‌های فنی حرفه‌ای

آزمون‌های فنی حرفه‌ای به سه صورت انجام می‌شود. آزمون هماهنگ، ادواری و آنلاین که در ادامه توضیح مختصری درباره آن‌ها می‌دهیم.

    • آزمون هماهنگ: این آزمون به‌صورت هماهنگ در سطح کشور انجام ‌می‌شود. شرکت‌کنندگان با کسب نمره قبولی، مدرک دریافت می‌کنند.
  • آزمون ادواری: یکی از آزمون‌ها پرطرفدار در فنی حرفه‌ای آزمون ادواری است که افرادی که شرایط حضور در کلاس را ندارند یا دانش تئوری و عملی کافی دارند، می‌توانند در آزمون‌ها شرکت کرده و مدرک دریافت کنند.
  • آزمون‌های آنلاین: این آزمون همان آزمون اصلی فنی حرفه‌ای است که آموزشگاه‌های آزاد یا رسمی فنی حرفه‌ای برای راحتی افراد به‌صورت هماهنگ آن را، آنلاین برگزار می‌کنند.
انواع آزمون‌های فنی حرفه‌ای

دریافت مدرک فنی حرفه‌ای بدون حضور در کلاس

افرادی که دانش و مهارت لازم را دارند می‌توانند بدون حضور در کلاس در آزمون‌های تئوری و عملی از طریق آموزشگاه‌ها یا از طریق وب‌سایت فنی حرفه‌ای برای ثبت‌نام آزمون‌ها اقدام کنند و مدرک بگیرند. به این آزمون‌ها، آزمون‌ها ادواری گفته می‌شود.

آیا تاکنون اقدام به شرکت در آزمون‌های فنی حرفه‌ای و دریافت مدرک کرده‌اید؟

تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مدرک برق صنعتی برای مهاجرت بهتر است یا مدرک برق ساختمان؟

برق ساختمان و برق صنعتی هر دو بازار کار خوبی در داخل و خارج از کشور دارند، البته بسته به کشوری که شما برای مهاجرت انتخاب می‌کنید و حوزه‌ای که علاقمند به فعالیت در آن هستید، ممکن است شرایط متفاوت باشد.

در نتیجه اگر مقصد شما برای مهاجرت یک کشور صنعتی و هدف شما کار در این زمینه است، برای دریافت مدرک برق صنعتی اقدام کنید. اما اگر اولویت شما زمان لازم برای دریافت مدرک باشد، در این حالت مدرک برق ساختمان را زود‌تر دریافت خواهید کرد؛ چرا که سرفصل‌های برق صنعتی نسبت به برق ساختمان بیشتر بوده و همین موضوع، گذراندن دوره برق صنعتی را طولانی‌تر می‌کند.

اما از نظر اعتبار مدرک بین‌المللی فنی حرفه‌ای هر دو رشته برق صنعتی و برق ساختمان اعتبار لازم را دارند و از طریق هر دو می‌توانید برای مهاجرت اقدام کنید.

مدرک برق صنعتی برای مهاجرت بهتر است یا مدرک برق ساختمان؟

چرا دوره‌های آکادمی ماهر

دوره‌های آموزشی ماهر برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا با صرف هزینه کمتر نسبت به کلاس‌های حضوری سرفصل‌های بیشتری را آموزش ببینید. این دوره‌های آموزشی در اپلیکیشن ماهر به‌صورت ویدیو‌های آموزشی قرار دارد؛ بنابراین در هر زمان و مکانی می‌توانید آموزش ببینید یا در صورت نیاز، هنگام اجرای پروژه‌ها به درس‌های مربوطه رجوع کنید.

دوره‌ها در قالب ویدیو‌های از قبل ضبط شده و به‌صورت کاملا عملی به شما ارائه می‌شود؛ در نتیجه همزمان با آموزش تئوری با عملکرد تجهیزات و دستگاه‌ها نیز آشنا می‌شوید و این باعث درک بهتر مفاهیم می‌شود. دیدن دوره‌های غیر‌حضوری هزینه‌‌های رفت و آمد را کاهش داده و همچنین از اتلاف زمان شما جلوگیری می‌کند. 

دوره‌های آموزشی آکادمی ماهر برای افرادی که امکان حضور در کلاس‌ را به‌ هر دلیلی ندارند بسیار مناسب است. برای، مثال اگر شاغل یا دانشجو هستید می‌توانید دوره‌های آموزشی ماهر را تهیه کرده و در اوقات فراغت، آموزش ببینید. در نهایت، پس از اتمام دوره‌ها و شرکت در آزمون‌های تئوری و عملی مدرک بین‌المللی فنی حرفه‌ای را دریافت می‌کنید.

در صورت تمایل به شرکت در دوره‌های آموزشی، می‌توانید از طریق اپلیکیشن و سایت ماهر دوره‌ آموزشی مورد نظر خود را تهیه کنید.

شرایط دریافت مدرک بین‌المللی برق صنعتی به‌صورت اقساط

این روزها یک از دلایلی که باعث عدم شرکت افراد در کلاس‌های آموزشی می‌شود، وجود مشکلات اقتصادی و هزینه بالای کلاس‌های آموزشی است. آکادمی ماهر شرایطی را فراهم کرده تا همه افراد با هر سطح مالی امکان رشد و پیشرفت داشته باشند.

مجموعه ماهر شرایط اقساطی برای تهیه دوره‌های آموزشی در نظر گرفته است تا شما بتوانید با دیدن آموزش اصولی وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید. در ادامه، شرایط اقساط برای تهیه دوره‌های آموزشی آکادمی ماهر و دریافت مدرک بین‌المللی فنی حرفه‌ای را توضیح می‌دهیم.

آکادمی‌ ماهر با برگزاری جشنواره‌هایی در طول سال، برای شما امکان تهیه دوره‌های آموزشی را با تخفیف فراهم می‌کند. در بازه زمانی این جشنواره‌ها می‌توانید برای تهیه دوره‌ها به‌صورت اقساط اقدام کنید و این دوره‌های آموزشی را در دو یا سه قسط به فاصله زمانی یک ماه می‌توانید تهیه کنید. 

مدرک معتبر دوره‌های آموزشی آکادمی ماهر

تمدید مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی

مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی هم مانند سایر مدارک این سازمان دارای تاریخ انقضا است. بعد از پایان این تاریخ باید برای تمدید آن مجدد در آزمون عملی شرکت کنید. این تاریخ انقضا معمولا ۵ ساله است. زمان و هزینه برگزاری این آزمون در سایت سازمان فنی حرفه‌ای اعلام می‌شود.

هزینه دریافت مدرک فنی حرفه‌ای

هزینه آزمون‌های فنی حرفه‌ای به نسبت مواردی که در ادامه توضیح می‌دهیم، متفاوت است:

  • رشته مورد نظر: هر دوره با توجه به سطح تخصصی و تجهیزات یا وسایل مورد نیاز ممکن است شهریه متفاوتی داشته باشد.
  • آموزشگاه: هر آموزشگاه بنا به شرایط، شهریه متفاوتی برای دوره‌های خود در نظر می‌گیرد. برای مثال، ممکن است برخی از آموزشگاه‌ها تخفیف‌هایی به مناسبت‌های مختلف برای جذب بیشتر افراد روی دوره‌های خود اعمال کنند.
  • زمان دوره: بازه زمانی دوره‌ها روی هزینه آن‌ها اثر دارد. برای مثال، برخی از آن‌ها ۱ ماه و بعضی در بازه ۳ ماهه به پایان می‌رسند.
  • هزینه‌های جانبی: برای بعضی از دوره‌ها نیاز به تهیه تجهیزات یا کتاب‌های مرتبط است یا برای ترجمه مدرک باید مبلغی را پرداخت کرد.

برای دریافت مدرک فنی حرفه‌ای باید برای هر یک از موارد بالا هزینه شود. در نهایت ممکن است بین ۳ تا ۶ میلیون تومان برای مدرک فنی حرفه‌ای برق صنعتی هزینه شود.

هزینه دریافت مدرک فنی حرفه‌ای

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد مدرک فنی‌ حرفه‌ای، نحوه دریافت و انواع آن آشنا شدیم. توضیح دادیم که کدام یک از مدرک‌های فنی حرفه‌ای ارزش بین‌المللی دارد و می‌توان با آن مهاجرت کرد. مزایای مدرک بین‌المللی فنی حرفه‌ای مانند وام خود اشتغالی و پروانه کسب را بیان کردیم.

در صورت تمایل به دریافت مدرک فنی حرفه‌ای برقکار صنعتی می‌توانید در دوره برق صنعتی ماهر شرکت کنید.

سوالات متداول

بله، مدرک بین‌المللی فنی حرفه‌ای در رشته‌های مختلف امکان مهاجرت را برای شما فراهم می‌کند. برای مثال با مدرک فنی حرفه‌ای برقکار صنعتی می‌توانید برای ویزای کاری اقدام کنید. این مدرک در ۱۸۶ کشور معتبر است.

سازمان فنی حرفه‌ای برای افراد امکان دریافت وام خود اشتغالی از طریق مدرک بین‌المللی فنی حرفه‌ای را فراهم کرده است.

مدرک بین‌المللی فنی حرفه‌ای برق صنعتی دارای مزایایی زیر است.

  • اخذ وام خود اشتغالی
  • ترجمه مدرک
  • اعتبار بین‌المللی در ۱۶۸ کشور
  • امکان اشتغال سریع
  • اخذ پروانه کسب
  • هزینه کم
  • سابقه کار و تقویت رزومه

مدرک گذر مهارتی و مدرک مورد تایید فنی حرفه‌ای ارزش بین‌المللی ندارند و فقط در داخل کشور معتبر هستند.

بله، افرادی که مهارت لازم (تئوری/عملی) داشته باشند، می‌توانند در آزمون‌ها شرکت کرده و مدرک دریافت کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *