برق, برق صنعتی, کنترل و ابزار دقیق

5 تفاوت مهم MCB و MCCB

5 تفاوت مهم MCB و MCCB

تفاوت اصلی بین MCB (Miniature Circuit Breaker) و MCCB (Molded Case Circuit Breaker) در ابعاد و کاربردهای آن‌ها است. MCB یک دستگاه کوچک و مینیاتوری است که به طور عمده برای حفاظت در سیستم‌های برق خانگی و کاربردهای کم حجم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در دسته‌بندی تجهیزات نوع افتراقی و اتصال کوتاه قرار دارد.

از طرف دیگر، MCCB بزرگتر است و در سیستم‌های برق صنعتی و تجاری با بارهای سنگین استفاده می‌شود. این تجهیزات قابلیت تنظیم دقیق جریان و ارائه حفاظت‌های پیشرفته‌تری مثل حفاظت در برابر جریان بالا، حرارت بالا، و ولتاژ پایین را دارد. در نتیجه، انتخاب میان MCB و MCCB به میزان جریان مورد نیاز و نوع سیستم برقی مورد استفاده بستگی دارد.

در مقاله­‌ی «MCCB یا کلید کامپکت چیست؟» در مورد کلیدهای کامپکت توضیح داده شد، در این مقاله قصد داریم به پنج مورد از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت MCB و MCCB را شرح دهیم.

5 تفاوت اساسی MCB و MCCB

تفاوت اول: قابلیت تنظیم

یک تفاوت اساسی بین MCCB و MCB ، قابل تنظیم بودن برخی از مدل های MCCB است. به طوری که MCCB قابل تنظیم بوده و می‌توان تریپ آن را تنظیم کرد، اما MCB در هیچ کدام از مدل هایش قابلیت تنظیم ندارد.

۵ تفاوت مهم MCB و MCCB

تفاوت دوم: رنج

دومین تفاوت mcb و mccb ، این است که رنج MCCB بیشتر از رنج MCB است. به عبارت دیگر، MCB ها تا رنج 63 آمپر و در برخی موارد در رنج 100 آمپر و 120 آمپر نیز موجود هستند.

در حالی که MCCB ها تا رنج 1600 آمپر و در برخی موارد تا 2500 آمپر موجود هستند. لذا اگر قصد دارید از 100 آمپر به بالا را حفاظت کنید، باید از کلیدهای کامپکت یا همان MCCB استفاده نمایید.

تفاوت سوم: حالت تریپ

سومین تفاوت mcb و mccb مربوط به حالت تریپ آن ها است، به طوری که MCB ها دو حالت قطع و وصل دارند. در حالی که MCCB ها علاوه بر دو حالت قطع و وصل، حالت تریپ نیز دارند. MCCB ها در حالت تریپ نه قطع هستند و نه وصل، بلکه اهرم آن ها در قسمت وسط قرار می گیرد.

نکته: اگر MCB قطع شود، نمی توان تشخیص داد که نیروی انسانی آن را قطع کرده یا خودش تریپ داده و قطع شده است، اما اگر MCCB تریپ دهد، اهرم آن در حالت وسط قرار گرفته و با زمانی که نیروی انسانی آن را قطع کند، تفاوت داشته و قابل تشخیص است، لذا در مانیتورینگ و نظارت موثر است.

تفاوت چهارم: قابلیت موتورایز شدن (Motorized)

MCCB ها قابلیت موتورایز شدن (Motorized) را داشته و می توان روی آن ها موتور نصب نمود تا به جای حرکت دادن اهرم با دست، از یک موتور استفاده کرده و آن را قطع و وصل کرد، در حالی که MCB این قابلیت را ندارد. 

برای کسب اطلاع بیشتر نسبت به این قابلیت موتورایز شدن، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

تفاوت پنجم: قابلیت نصب رله

MCCB ها قابلیت نصب رله مانند رله آندر ولتاژ و رله شنت تریپ و همچنین تیغه ی کمکی بر روی خود را دارند. این قابلیت باعث می شود که بهره وری کلیدهای کامپکت یا همان MCCB ها افزایش یافته و راحت تر بتوان آن ها را کنترل کرد.

در حالی که MCB ها دارای این قابلیت نیستد. برای آشنایی با تجهیزات رله آندر ولتاژ و رله شنت تریپ، مقاله ی ” تفاوت رله آندر ولتاژ و رله شنت تریپ ” را مطالعه فرمایید.

سوال:

به نظر شما MCB و MCCB چه تفاوت های اساسی دیگری دارند که ما به آن ها اشاره نکردیم؟

نظرات خود را در زیر این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

مقاله‌ای که خواندید بخشی از مطالب دوره آموزش برق صنعتی ماهر است.

برای یادگیری 0 تا 100 این دوره کلیک کن.

اگر به دنبال افزایش مهارت خود در زمینه برق صنعتی هستید،

برای دریافت آموزش‌های رایگان در این حوزه، فقط کافیه فرم رو تکمیل کنید.

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

3 دیدگاه در “5 تفاوت مهم MCB و MCCB

  1. محمد گفت:

    یکی از تفاوت های اساسی MCB و MCCB ها قدرت قطع اتصال کوتاه که در مینیاتوری حداکثر تا 20 کیلو آمپر، ولی در کلیدهایی اتوماتیک تا 200 کیلو آمپر نیز وجود دارد.
    تفاوت بعدی در محل استفاده آن دو می باشد … مینیاتوری در مدارات نهایی توزیع انرژی و کلیدهایی اتوماتیک در ورودی برق تاسیسات و ساختمان ها کاربرد دارد

    1. محمد موسوی گفت:

      همچنین MCB تک پل و دو پل هم داریم در صورتی که MCCB فقط 3 پل و چهار پل (در ایران)هست.
      MCCB ها مشخصه Icu هم دارند که MCB ها ندارند(جریان اتصال کوتاه بدون بازگشت).

      1. mehri_amini گفت:

        سلام وقت بخیر ، ممنون از مشارکت تان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *