اتوماسیون صنعتی, برق, کنترل و ابزار دقیق

۷ برند برتر PLC که لازم است آن‌ها را بشناسید

۷ برند برتر PLC که لازم است آن ها را بشناسید

با دنیای وسیع plcها چقدر آشنایی دارید؟ آیا برترین برندهای PLC را می‌شناسید؟ اگر نه، اصلا نگران نباشید؛ قصد داریم در این بلاگ در همین مورد با هم صحبت کرده و ۷ تا از بهترین مارک‌های plc را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنم جایی نروید و تا پایان این مسیر با آکادمی ماهر همراه باشید.

منظور از PLC چیست؟

فرض کنید قرار است مداری را طراحی کنید که در آن، لامپ پس از فشردن کلید با تاخیر روشن شود. سیم‌کشی پیچیده‌ای در انتظارتان است، نه؟ در چنین شرایطی PLC به کمک شما می‌آید، جایگزین تجهیزات و مدارهای پیچیده می‌شود و طراحی و اجرای عملیات در مدار را برای شما ساده‌تر می‌کند.

اجازه دهید آرام‌تر جلو برویم و ابتدا با معنای تحت‌اللفظی این کلمه آشنا شویم.  PLC مخفف عبارت Programmable Logic Controller و به معنای کنترل‌کننده‌ منطقی و قابل برنامه‌ریزی است. 

این محصول در واقع یک کامپیوتر دیجیتال صنعتی است که به جای سیم‌کشی بین دستگاه‌ها، در مدار قرار می‌گیرد. با توجه به نرم‌افزار و نوع برنامه‌نویسی که در حافظه‌ی PLC قرار می‌گیرد، ورودی‌ها را پردازش و کنترل می‌کند. در نتیجه، خروجی منطقی و موردانتظار را ایجاد کند. 

برای آشنایی بیشتر با PLC (پی ال سی)، این تجهیز ارزشمند، مقاله زیر را بخوانید.
تصویر یک PLC
شکل ۱- تصویر یک PLC

بهترین مارک‌های plc در سطح جهان

کافی‌ است سری به فروشگاه‌ها بزنید تا متوجه شوید انتخاب برندهای باکیفیت plc از بین هزاران برند مختلف، کار ساده‌ای نیست. امروزه تنوع بالایی از این تجهیز در بازار دیده می‌شود و تمام آن‌ها نیز ادعا دارند که بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهند. پس راه‌حل چیست؟

از نظر ما، آشنایی با بهترین مارک‌ها و مقایسه برندهای مختلف PLC، اولین قدمی‌ است که باید برای انتخاب یک دستگاه مناسب بردارید. علاوه بر آن، هر برند PLC از نرم‌افزار و زبان برنامه‌نویسی مخصوص به خود استفاده می‌کند که لازم است آن را بشناسید تا در استفاده از دستگاه دچار مشکل نشوید. برای آشنایی با عوامل مهم در انتخاب PLC پیشنهاد می‌کنیم مقاله «۸ عامل موثر در انتخاب PLC مناسب» را بخوانید.

همچنین مقاله «انواع زبان‌های برنامه‌نویسی PLC» اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما می‌گذارد. در ادامه، ۷ مورد از پرفروش‌ترین و بهترین مارک‌های plc را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. برند زیمنس (SIEMENS)

یکی از معروف‌ترین برندهای دنیا در زمینه‌ی اتوماسیون صنعتی، برند زیمنس (Siemens) است که احتمالا بارها نام آن را شنیده‌اید.

 این برند در سال ۱۸۴۷ در مونیخ آلمان فعالیت خود را آغاز کرد و امروزه طیف گسترده‌ای از تجهیزات و دستگاه‌ها را با بالاترین کیفیت و متناسب با شرایط مختلف کاری، تولید می‌کند.

یکی از پرطرفدارترین محصولات این شرکت، PLCها هستند که در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شوند. از قدیمی‌ترین PLCهای این شرکت می‌توان به سری S5 و از جدیدترین مدل‌ها به SIMATICها و سری S7 اشاره کرد که از امکانات خاصی مانند کنترل از راه دور و ادغام OT/IT بهره‌مند هستند.

بیش‌تر بدانیم:

منظور از ادغام یا همگرایی OT/IT این است که دستگاه PLC  می‌تواند به سمت هوشمندشدن پیش برود. مانند روشن‌شدن از راه دور.

سیستم IT یا فناوری اطلاعات می‌تواند محاسبات داده را از طریق شبکه انجام بدهد و سیستم OT که با نام فناوری عملیاتی هم شناخته می‌شود، بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت می‌کند و تنظیمات را انجام می‌دهد.

دورنمایی از شرکت زیمنس، یکی از برترین برندهای PLC
شکل ۲- دورنمایی از شرکت زیمنس، یکی از برترین برندهای PLC

از جدیدترین پی‌ال‌سی‌های زیمنس که کیفیت بالای آن‌ها بر همه اثبات شده است می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • SIMATIC S7-1200
  • SIMATIC S7-400
  • SIMATIC S7-1500

ناگفته نماند که دستگاه‌های پی‌ال‌سی ساخت این شرکت قیمت بالاتری نسبت به سایر برندها دارند.

پی‌ال‌سی زیمنس مدل S7-400
شکل ۳- پی‌ال‌سی زیمنس مدل S7-400
برای دانلود منوال مدل‌های مختلف اینورتر زیمنس به مقاله زیر مراجعه کنید.

۲. اتوماسیون راکوِل /آلن بردلی (Rockwell Automation/ Allen Bradley)

میانه‌تان با برندهای آمریکایی چطور است؟

یکی دیگر از برترین برندهای PLC شناخته‌شده در سطح جهان، برند آلن بردلی است. این برند پس از گذشت چند سال از تاسیس، در سال ۱۹۸۵ به شرکت چندملیتی «اتوماسیون راکوِل» واگذار شد و امروزه، دفتر اصلی آن در شهر میلواکی است.

عکس ۵: میکرو ‌PLCهای آلن بردلی
شکل ۴- معرفی برند پرطرفدار آلن بردلی

شرکت راکول انواع کنترلرها را در سایزهای مختلف عرضه می‌کند. از PLCهای کوچک و میکروکنترلرهای ارزان‌قیمت مانند MicroLogix گرفته تا سری دستگاه‎‌های Compact Logix و Control Logix از تولیدات این شرکت است.

جدیدترین PLCهای ارائه‌شده توسط این شرکت، شامل:

  • سیستم Micro plc Allen Bradley Micro Logix
  • Micro plc Allen Bradley Micro800

متاسفانه PLCهای راکول در کشور ما کم‌تر در دسترس هستند؛ اما دست‌یابی به آن‌ها غیرممکن نیست. 

این شرکت با قرار دادن امکاناتی ویژه‌ در سایت خود، نشان‌داده که همه‌جوره حامی طراحان و مهندسان جوان است. از نمونه‌ این امکانات می‌توان به ارائه‌ راه‌حل‌های از پیش مهندسی‌شده در کار با دستگاه‌ها به صورت پکیج اشاره کرد.

چند نمونه از میکرو ‌PLCهای آلن بردلی
شکل ۵- چند نمونه از میکرو ‌PLCهای آلن بردلی

۳. برند میتسوبیشی الکتریک (Mitsubishi Electric )، از بهترین برندهای plc

اگر بگوییم شگفت‌انگیزترین PLCها متعلق به برند میتسوبیشی هستند، اغراق نکرده‌ایم. این شرکت در سال ۱۹۲۱ در شهر توکیو در کشور ژاپن شروع به فعالیت کرد. امروزه نیز به عنوان یکی از بهترین برندهای plc و تولیدکننده‌ انبوه محصولات الکتریکی شناخته می‌شود.

تنوع پی‌‌ال‌سی‌های این برند آنقدر فراوان است که به راحتی می‌توانید متناسب با نوع پروژه، مدل موردنظرتان را پیدا و خریداری کنید. (البته که پیداکردن آن‌ها در ایران کار ساده‌ای نیست.) 

پی‌ال‌سی‌های این برند در خط تولید MELSEC PLC ساخته‌ می‌شوند و با توجه به امکانات‌شان، قیمت مناسبی دارند. از مزایای این دستگاه‌ها می‌توان به سرعت بالای انتقال داده، ایمنی، انعطاف‌پذیری به دلیل تنوع بالا، مقیاس‌پذیری و … اشاره کرد.

علاقه دارید با آخرین سری PLCهایی که این برند عرضه کرده است، آشنا شوید؟ پس به موارد زیر دقت کنید:

  • Mitsubishi Mel sec IQ-F Compact
  • Mitsubishi Mel sec IQ-R
  • سری استاندارد Mitsubishi Mel sec-L 
پرطرفدارترین PLCها و تجهیزات تولیدی برند میتسوبیشی
شکل ۶- پرطرفدارترین PLCها و تجهیزات تولیدی برند میتسوبیشی

۴. برند ABB (اتوماسیون B & R)

می‌دانید که برند ABB را به عنوان غول صنعتیِ سوئیسی- سوئدی می‌شناسند؟ اما چرا؟ برای دانستن پاسخ این سوال با ادامه مقاله همراه باشید.

شرکت ABB یک شرکت چندملیتی است که دفتر اصلی آن در حال حاضر در زوریخ سوئیس قرار دارد. در آگوست سال ۱۹۸۷ شرکت ASEA در سوئیس که در زمینه‌ی برق فعالیت داشت، با شرکت BBC در سوئد با یک‌دیگر ادغام شدند و برند ABB را پایه‌گذاری کردند.

 در سال ۲۰۱۷ نیز این شرکت، برند «اتوماسیون B&R» را خریداری و به مجموعه‌ خود اضافه کرد.

شرکت ABB یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ربات‌های صنعتی بوده و در سال‌های اخیر در زمینه‌ اتوماسیون صنعتی غوغا کرده‌است. همچنین با سابقه‌ تجارت ۵۰ ساله در زمینه‌ PLCها و تولید طیف وسیعی از آن‌ها، به عنوان یکی از بهترین مارک‌های plc شناخته‌ می‌شود.

یکی از کارآمدترین و قدرتمندترین پی‌ال‌سی‌های ساخت این برند، سری AC500 است. این محصولات زمانی که با ماژول‌های AC500-S500 ترکیب می‌شوند می‌توانند به هزاران دستگاه خارجی متصل‌شوند و با آن‌ها تعامل داشته‌ باشند.

پی‌ال‌سی‌های ABB AC500 در ساخت تجهیزات اصلی (در شرکت‌های OEM)، زیرساخت‌ها، صنایع ترکیبی و … به‌وفور استفاده می‌شوند.

بیشتر بدانیم:

OEM یا سازندگان تجهیزات اصلی (Original Equipment Manufacturer)، به شرکت‌هایی گفته می‌شود که به سفارش سایر شرکت‌ها قطعه می‌سازند. این قطعات در نهایت با نام برند شرکت سفارش‌دهنده به فروش می‌رسند.

آخرین PLCهای ارائه‌شده از شرکت ABB به صورت زیر هستند:

  • ABB AC500-ECO plc
  • ABB AC500-XC   plc
نمایی از شرکت ABB در سوئیس
شکل ۷- نمایی از شرکت ABB در سوئیس
برای دانلود منوال مدل‌های مختلف اینورتر ای بی بی، به مقاله زیر مراجعه کنید.

۵. برند اشنایدرالکتریک (Schneider Electric)

باز هم یک غول صنعتی اما این بار در کشور فرانسه! برند اشنایدر الکتریک یک برند معتبر فرانسوی است که در زمینه‌های برق صنعتی، برق ساختمان، مدیریت مصرف انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت دارد. این شرکت در قرن نوزدهم آغاز به کار کرد و در سال ۲۰۱۵ در لیست ۵۰ شرکت برتر اروپا قرار گرفت.

 پس از گذشت چند سال از تاسیس و تولید انواع مختلفی از PLCها، برند اشنایدر به عنوان یکی از بهترین برندهای plc در تمام دنیا شناخته شد. 

 پی‌ال‌سی‌های برند اشنایدر در کشور ما طرفداران زیادی دارند. از محبوب‌ترین انواع آن‌ها می‌توان به مینی پی‌ال‌سی‌های ZELIO تله‌مکانیک که به نام LOGO تله‌مکانیک نیز معروف هستند، اشاره کرد. این محصولات معمولا برای پروژه‌های صنعتی کوچک مانند راه‌اندازی یک دستگاه به‌ کار گرفته می‌شوند.

PLCهای مُدیکون (Modicon PLC)، جدیدترین سری‌ پی‌ال‌سی‎هایی هستند که توسط این شرکت تولیدشده‌اند. پرفروش‌ترین مدل‌های PLC‌ اشنایدر را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • مدل Modicon M221  
  • مدل Modicon M258
  • Modicon premium
  • Modicon Momentum
  • Modicon Quantum
PLC اشنایدر مدل Modicon M221
شکل ۸- PLC اشنایدر مدل Modicon M221

۶. برند اُمرون (Omron)

برند امرون متعلق به یک شرکت ژاپنی است که در سال ۱۹۳۳ در شهر اوساکا تاسیس شد. این شرکت، امروزه در شهر کیوتو ژاپن قرار دارد و محصولات آن به سراسر آسیا، آمریکا، آفریقا و … صادر می‌شود.

 شرکت امرون در زمینه‌های زیادی از جمله تولید تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، تجهیزات پزشکی، قطعات الکترونیکی خودرو، اتوماسیون صنعتی و … فعالیت دارد. اما چه چیزی باعث می‌شود که این برند در لیست بهترین برندهای plc قرار بگیرد؟ بله، امکانات و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ این دستگاه‌ها!

پی‌ال‌سی‌های امرون به جدیدترین تکنولوژی‌های انتقال فایل با USB مجهز هستند و به همین دلیل کاربری ساده‌تری دارند. چرا که به راحتی می‌توانید فایل داده‌های برنامه‌نویسی‌شده‌ را به دستگاه منتقل کنید. این شرکت، سری‌های متعددی از PLC را تولید و روانه‌ی بازار کرده‌است. از جمله: سریNJ ،NX ،CP ،CS ،CJ و … .

نمایی از شرکت زیبای امرون
شکل ۹- شرکت زیبای امرون

۷. برند دلتا (Delta)

بالاخره به آخرین برند از لیست بهترین مارک‌های plc رسیدیم. نظرتان چیست سری به تایوان بزنیم؟ برند دلتا یک برند تایوانی است که در سال ۱۹۷۱ توسط فردی به نام «بروس چنگ» پایه‌گذاری شد. 

این شرکت، پی‌ال‌سی‌ها را در سه سری AH ،AS و DVP و در انواع متنوع تولید می‌کند. به گونه‌ای که شما می‌توانید مطابق نیاز پروژه، به راحتی دستگاه موردنظرتان را انتخاب و خریداری کنید.

 این محصولات از طراحی جذاب و قیمت مناسبی برخوردار هستند. در ساخت آن‌ها تمام استانداردهای جهانی رعایت شده‌است که سبب می‌شود عملکرد بسیار مناسبی داشته‌باشند.

 plcهای دلتا به یک رابط کاربری بی‌نظیر مجهز هستند. کارکردن با نرم‌افزار مربوط به این دستگاه‌ها نیز برای تعداد زیادی از متخصصان  آسان است که باعث محبوبیت بیشتر برند دلتا می‌شود.

از دیگر مزایای این دستگاه‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • برنامه‌نویسی ساده
  • پشتیبانی از تعداد بالای ورودی و خروجی
  • قابلیت استفاده از پورت COM3
برای دانلود منوال مدل‌های مختلف اینورتر دلتا به مقاله زیر مراجعه کنید.
PLCهای دلتا سری DVP
شکل ۱۰- PLCهای دلتا سری DVP

جدول مقایسه برترین برندهای PLC

نام برند

کشور سازنده

نرم افزار

مدل‌های پرفروش

زیمنس

آلمان

SIMATIC TIA portal step 7 logo soft comfort

SIMATIC | S7-1200 | SIMATIC S7-400 | SIMATIC S7-1500

آلن بردلی

آمریکا

RS Logix

RSLogix- 5000 | RM2-1756 | N2-1756 | A2A-1715

میتسوبیشی

ژاپن

Mel soft

MELSEC-A | MELSEC-F | MELSEC-Q | MELSEC IQ-R

اشنایدر

فرانسه

EcoStruxure | control Expert | Zelio soft

Modicon M241 | Modicon M251 | Modicon premium | Modicon Quantum

دلتا

تایوان

ISP Soft

AH | AS | DVP

امرون

ژاپن

CX-One

CP1 | CS1 | CJ1 | CJ2

ABB

سوئیس و سوئد

Automation | builder

AC500-eCo | AC500-S | AC500-XC

برند فَتِک

تایوان

WinProLadder

FBs | B1 | B1z | HB1

نوبتی هم که باشد، نوبت یک مقایسه‌ نهایی بین برندهای PLC است. اگر فرصت ندارید تمام مطالب گفته‌شده در بالا را مطالعه کنید، کافی‌ است نگاهی به جدول زیر بیندازید و با یک بررسی نهایی، دستگاه plc موردنظرتان را انتخاب کنید.
در جدول زیر نام بهترین برندهای PLC، نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی مربوط به هر کدام، پرفروش‌ترین مدل‌ها و شرکت سازنده‌ی هر برند را مشاهده می‌کنید.

کدام برندهای PLC در ایران طرفداران بیشتری دارند؟

برای پاسخ به این سوال، باید بررسی کنیم که کدام یک از برندهای معرفی‌شده در بالا، در ایران خدمات بهتری ارائه می‌دهند؟ 

در حال حاضر برند زیمنس در کشور ما دارای محدودیت‌های کمتری است. قطعات PLCهای زیمنس به راحتی در ایران پیدا می‌شوند و متخصصان زیادی با تعمیر و برنامه‌نویسی این برند آشنا هستند. به همین دلیل برند زیمنس، پرطرفدارترین برند plc  در کشور ماست.

پس از آن، برند دلتا و امرون محبوب‌ترین برندها در ایران شناخته می‌شوند.

دوره اتوماسیون کار ماهر، مرجعی بسیار دقیق و حرفه‌ای برای آموزش ۰ تا ۱۰۰ اتوماسیون صنعتی و ورود به صنعت برق و اتوماسیون صنعتی است. برای اطلاع بیشتر از این دوره، سرفصل‌های آن را حتما مطالعه کنید.

کلام آخر

PLCها یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در صنایع و کارخانه‌ها هستند که اگر به درستی انتخاب شوند، می‌توانند سرعت فرایند تولید را بالا ببرند. اما انتخاب PLCهای باکیفیت و متناسب با نوع پروژه آن‌قدرها هم ساده نیست، زیرا این محصولات تنوع بسیار بالایی دارند.

در این بلاگ، ما ۷ مورد از قدرتمندترین و برترین برندهای plc را معرفی کردیم و نرم‌افزارهای مربوط به آن‌ها را نام بردیم که می‌تواند انتخاب را برای شما ساده‌تر کند.

به نظر شما جای چه برندهای دیگری در لیست بهترین مارک‌های plc خالی بود؟ نظرتان را زیر همین مقاله بنویسید. همچنین اگر سوالی ذهن‌تان را مشغول کرده همین‌جا اضافه کنید تا در اولین فرصت به آن پاسخ دهیم.

سوالات متداول

از PLCهای سایز متوسط معمولا برای اتوماسیون کارخانه‌ها و پروژه‌هایی مانند هوشمندسازی BMS (بهبود کارایی ساختمان‌ها) استفاده می‌شود. PLCهای سایز کوچک نیز برای راه‌اندازی دستگاه‌ها کاربرد دارند.

نوع نرم‌افزار و زبان برنامه‌نویسی، تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها، نوع پروژه، سرعت اجرای برنامه در PLC و …

منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *