برق, برق صنعتی, کنترل و ابزار دقیق

آمپرمتر چیست و چه انواعی دارد؟

آمپرمتر چیست؟ | انواع و کاربرد آمپرسنج

تصور کنید به‌عنوان یک مهندس برق در حال بررسی یک مدار پیچیده هستید که برای تحلیل آن به جریان عبوری از بخش خاصی از این مدار نیاز دارید. امروزه با پیشرفت‌ فناوری، وجود ابزارهای دقیق و کارآمد در علوم و صنایع، استفاده از ابزار‌های اندازه‌گیری اهمیت زیادی دارد. یکی از این ابزارهای بسیار مهم، آمپرمتر (Ampermeter/Ammeter) است که در اندازه‌گیری جریان الکتریکی به‌کار می‌رود.

آمپرمتر‌ به شما کمک می‌کند که سریع و دقیق جریان را اندازه‌گیری و مدار را تحلیل کنید. این ابزار به مهندسان و تکنسین‌ها در حفظ، نگهداری و بهینه‌سازی عملکرد مدار‌ها، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها کمک می‌کند.

آمپرمتر چیست؟

آمپرمتر یا آمپرسنج ابزاری برای اندازه‌گیری جریان در مدار‌ است. واحد اندازه‌گیری جریان آمپر است و به‌ همین دلیل به آن را آمپرمتر می‌‌گویند. آمپرمتر‌ها به‌صورت سری در مدار قرار می‌گیرند. به‌دلیل اهمیت بالای اندازه‌گیری جریان مدارهای الکتریکی و الکترونیکی آمپر‌متر‌های مختلفی ساخته شده است. 

image6 6
شکل۱- آمپرمتر آنالوگ

تاریخچه آمپرمتر

تاریخچه آمپرمتر به طور کلی با توسعه علم الکتریسیته و الکترومغناطیس در قرن ۱۹ آغاز شد. اواسط قرن ۱۹، علم الکتریسیته و الکترومغناطیس به سرعت پیشرفت کرد. اولین آمپرمترها اواخر قرن ۱۹ ساخته شدند. با پیشرفت تکنولوژی و دانش در زمینه الکترومغناطیس، آمپرمترها با استفاده از اصول مغناطیسی توسعه یافتند.

image9 4
شکل ۲- آمپرمتر و ولت‌متر‌های ابتدایی
  • آمپرمترهای دیجیتال: دهه ۱۹۵۰

با پیشرفت تکنولوژی الکترونیک، آمپرمترهای دیجیتال توسعه یافتند. در این دستگاه‌ها به جای نشانگرهای مکانیکی از نمایشگرهای دیجیتال برای نمایش اطلاعات استفاده می‌شد.

  • آمپرمترهای اتوماتیک: دهه ۱۹۸۰

با پیشرفت تکنولوژی میکروپروسسورها و الکترونیک، آمپرمترهای اتوماتیک به‌وجود آمدند. این دستگاه‌ها دارای قابلیت‌ انتخاب خودکار محدوده برای اندازه‌گیری بهتر و نمایش راحت‌تر نتایج هستند.

آمپرمتر کجا کاربرد دارد؟

آمپرمترها در صنایع و تخصص‌های مختلف استفاده می‌شوند.

  • در صنعت الکترونیک، آمپرمترها برای اندازه‌گیری جریان الکتریکی در ادوات الکتریکی و الکترونیکی،
  • در صنعت برق و نیروگاه‌ها، آمپرمترها برای نظارت بر جریان الکتریکی در سیستم‌ها و تجهیزات مختلف و
  • در زمینه پژوهش‌های علمی، آمپرمترها به‌عنوان ابزاری حیاتی در اندازه‌گیری و ثبت دقیق جریان الکتریکی برای تجزیه و تحلیل نتایج تحقیقات به‌کار می‌روند.

پارامتر‌های مهم در انتخاب آمپرسنج

معمولا برای انتخاب هر ابزار یا تجهیزی پارامتر‌ها و ویژگی‌هایی وجود دارد که باید برای انتخاب به آن‌ها توجه کنیم. در ادامه برخی از پارامتر‌های انتخاب آمپرمتر‌ را معرفی می‌کنیم و به اختصار توضیح می‌دهیم.

image11 3
شکل ۳- نمونه‌ای از آمپرمتر‌های دیجیتال
  • حداکثر جریان قابل اندازه‌گیری

هر آمپرمتر دارای حداکثر جریان اندازه‌گیری است. برای جلوگیری از آسیب به آمپرمتر باید آن را متناسب با حداکثر جریان مورد نظر انتخاب کرد.

  • دقت اندازه‌گیری

 دقت آمپرمتر در اندازه‌گیری جریان الکتریکی اهمیت زیادی دارد. دقت بالا در اندازه‌گیری به مهندسان کمک می‌کند تا در تجزیه و تحلیل مدارها و سیستم‌های الکتریکی نتایج دقیق‌تری بگیرند.

  • نوع نمایشگر

آمپرمتر ممکن است نمایشگر دیجیتال یا آنالوگ داشته باشد. خواندن نتایج از روی آمپرمتر با نمایشگر دیجیتال، آسان‌تر و دقیق‌تر است.

  • مصرف انرژی

انرژی مصرفی آمپرمتر هم یک ویژگی مهم است. آمپرمتر‌هایی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند، برای استفاده در شرایط مختلف مناسب‌تر هستند.

  • مقاومت الکتریکی

مقاومت الکتریکی آمپرمتر باید کم باشد تا در اندازه‌گیری جریان، کم‌ترین خطا را داشته باشد.

  • محدوده‌های اندازه‌گیری

آمپرسنج‌ها معمولاً دارای محدوده‌های اندازه‌گیری متفاوتی هستند. انتخاب محدوده مناسب بر اساس جریان مورد نظر خطاهای اندازه‌گیری را کم می‌کند.

محدوده اندازه‌گیری آمپرمترها به دلیل نوع و کاربرد آن‌ها متفاوت است. این محدوده می‌تواند از مقادیر کوچکی مانند میلی آمپر تا مقادیر بزرگی مانند کیلو آمپر یا حتی مگا آمپر باشد.

به‌عنوان مثال:

  • آمپرمتر دیجیتال 0-20 میلی آمپر: این نوع آمپرمتر برای اندازه‌گیری جریان‌های کوچک استفاده می‌شود، مثلا در مدارهای الکترونیکی یا آزمایشگاهی که نیاز به دقت بالا دارند.
  • آمپرمتر آزمایشگاهی 0-5 آمپر: این نوع آمپرمتر برای اندازه‌گیری جریان‌های متوسط مثلا در مدارهای آزمایشگاهی یا آموزشی به‌کار می‌رود.
  • آمپرمتر خودرو 0-100 آمپر: این نوع آمپرمتر برای اندازه‌گیری جریان‌های بالا در سیستم‌های الکتریکی خودروها کاربرد دارد.
  • آمپرمتر صنعتی 0-1000 آمپر: این نوع آمپرمتر برای اندازه‌گیری جریان‌های بسیار بالا مثلا در صنایع برق یا فولاد استفاده می‌شود.
image7 3
شکل ۴- آمپرمتر دیجیتال
  • محافظت در برابر جریان‌های بیش از حد

وجود سیستم‌های محافظت در برابر جریان‌های بیش از حد (Overcurrent) برای جلوگیری از خرابی آمپرمتر در شرایط نامطلوب لازم است.

آمپرمترها معمولا با یک سری مکانیسم‌ها برای محافظت در برابر جریان‌های بالا طراحی شده‌اند. برخی از این مکانیسم‌ها عبارتند از:

  • مقاومت داخلی محدود: آمپرمترها معمولاً دارای مقاومت الکتریکی کمی هستند، که باعث کاهش توان منتقل شده به داخل دستگاه می‌شود. این مقاومت جریان را کاهش داده و از دستگاه در برابر جریان‌های بالا محافظت می‌کند.
  • طراحی داخلی: طراحی داخلی آمپرمترها ممکن است شامل قطعات حفاظتی مانند فیوزها یا سوئیچ‌های جریان بالا باشد که در صورت وجود جریان بیش از حد، مدار را قطع و دستگاه را از آسیب‌های ناشی از جریان‌های بالا محافظت می‌کنند.
  • ترمیستورها: برخی آمپرمترها دارای ترمیستور هستند که در صورت افزایش دما (که معمولاً به علت افزایش جریان است) مقاومتشان کاهش می‌یابد، که این مکانیسم می‌تواند به عنوان یک حفاظت دمایی عمل کند.
  • مدارهای نظارتی: برخی آمپرمترها دارای مدارهای نظارتی هستند که جریان را به طور مداوم مانیتور می‌کنند. در صورت افزایش ناگهانی یا بیش از حد جریان، دستگاه را خاموش می‌شود تا از آسیب جلوگیری شود.
  • ابعاد و وزن

ابعاد کوچک و وزن کم آمپرمتر برای استفاده در شرایط مختلف یک مزیت است.

استفاده از آمپرسنج با ویژگی‌های مناسب، امکان اندازه‌گیری‌ دقیق و ایمن در محیط‌های مختلف را فراهم می‌کند.

مراحل استفاده از آمپرمتر

با توجه به انواع مختلف آمپرسنج نحوه استفاده از آن‌ها متفاوت است. برای مثال از آمپرمتر‌های کلمپی برای اندازه‌گیری بدون قطع مدار استفاده می‌شود که در ادامه در مورد آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم. اما به‌طور کل برای استفاده از آمپرمتر به‌صورت سری در مدار باید طبق مراحل زیر عمل کنیم:

  1. قبل از هر چیز، مدار را خاموش کنید.
  2. آمپرمتر مناسب بر اساس مقدار و نوع جریانی که باید اندازه‌گیری شود را انتخاب کنید.
  3. یکی از سیم‌های مدار را باز و پراب‌های آمپرمتر را به محل مورد نظر متصل کنید.
  4. مدار را روشن کنید و مقدار جریان را از صفحه نمایشگر آمپرمتر بخوانید. ( در آمپرمتر دیجیتال، مقدار به صورت دقیق نمایش داده می‌شود.)

نکته: اطمینان حاصل کنید که آمپرمتر در جهت صحیح مدار قرار گرفته است. در مورد آمپرمترهای دیجیتال، این موضوع مهم نیست ولی در آمپرمترهای آنالوگ، جهت جریان اهمیت زیادی دارد است. برای تشخیص جهت صحیح جریان در یک مدار الکتریکی، می‌توان از قوانین الکترومغناطیس استفاده کرد.

بر اساس قوانین فیزیک، جریانی که از سر مثبت به سمت سر منفی منبع در جریان است، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. با قرار دادن یک قطب نمای مغناطیسی نزدیک به مسیر جریان، می‌توان جهت آن را تعیین کرد.

5. پس از انجام اندازه‌گیری، مدار را خاموش و آمپرمتر را از جدا کنید. در این حالت اتصالات به صورت کاملا ایمن باز می‌شوند.

6. در صورت نیاز تغذیه‌ای را که قطع کرده بودید، دوباره وصل کنید.

نکته: بهتر است که برای استفاده از هر آمپرمتر به دفترچه راهنمای آن‌ رجوع کنید. 

image2 3
شکل ۵- آمپرمتر ac دیجیتال

انواع آمپرمتر کدام‌اند؟

آمپرمتر‌ها را از نظر مکانیزم عملکرد می‌توان به هفت دسته تقسیم کرد. در ادامه هریک از آن‌ها را نام برده و معرفی می‌کنیم.

  • دیجیتالی (Digital)
  • آنالوگ (analog)
  • انتگرالی (Integrating)
  • آهنربای متحرک (Moving magnet)
  • آهن متحرک (Moving iron)
  • سیم داغ (Hot wire)
  • سیم پیچ متحرک (Moving coil)
  • الکترودینامیکی (Electrodynamic)

نکته: آمپرمتر‌ها از نظر شکل ظاهری به آمپرمتر‌های رو‌میزی، تابلویی و کلمپی تقسیم می‌شوند. به دلیل پر کاربرد بودن آمپرمتر کلمپی در ادامه در مورد این نوع از آمپرمتر بیش‌تر توضیح می‌دهیم.

آمپرمتر کلمپی

آمپرمترهای کلمپی یا Clamp Meter ابزارهایی هستند که برای اندازه‌گیری جریان الکتریکی بدون نیاز به قطع مدار استفاده می‌شوند. این ابزارها برای اندازه‌گیری جریان‌های AC (متناوب) به‌کار می‌روند. در زیر به برخی از ویژگی‌ها و اجزای آمپرمترهای کلمپی اشاره می‌کنم:

  • کلمپ: بخش اصلی این آمپرمترها که به شکل حلقه‌ای طراحی شده است که با قرار گرفتن دور مسیر جریان (سیم یا کابل) جریان را اندازه‌گیری می‌کند.
  • سنسور جریان: داخل کلمپ، یک سنسور جریان قرار دارد که به تغییرات میدان مغناطیسی تولید شده توسط جریان الکتریکی حساس است. این سنسور اطلاعات جریان را به آمپرمتر ارسال می‌کند.
  • مدار اندازه‌گیری: این بخش شامل نمایشگر و مدارهای الکترونیکی است که اطلاعات را از سنسور جریان دریافت و آن‌ها را به واحد اندازه‌گیری جریان (آمپر) تبدیل کرده و روی نمایشگر نمایش می‌دهد.
  • دکمه‌ها و تنظیمات: برخی آمپرسنج‌های کلمپی دارای دکمه‌ها و تنظیماتی هستند که به کاربر اجازه می‌دهند تنظیماتی مانند محدوده اندازه‌گیری را تغییر دهند یا اطلاعات اندازه‌گیری شده را بازبینی کنند.
image5 4
شکل ۶- آمپرمتر کلمپی

آمپرمترهای کلمپی به دلیل قابلیت اندازه‌گیری جریان بدون نیاز به قطع مدار، برای اندازه‌گیری جریان در مدارهایی که نمی‌توان آن‌ها را قطع کرد (مانند مدارهای برق خانگی) بسیار پرکاربرد هستند.

آمپرسنج دیجیتالی (Digital)

آمپرمتر دیجیتال از مدار الکترونیکی برای نمایش مقدار جریان روی نمایشگر دیجیتال استفاده می‌کند. میکروپروسسور‌ها با پردازش سیگنال جریان آن‌ها را به اعداد قابل نمایش روی نمایشگر دیجیتال تبدیل می‌کنند.

این نوع از آمپرمتر‌ها بسیار دقیق‌تر از آمپرمترهای آنالوگ هستند و معمولا در کاربردهای صنعتی و علمی استفاده می‌شوند. این نوع آمپرمتر می‌تواند جریان‌های بسیار کوچک را نیز اندازه‌گیری کند. (از آن‌ها برای به اندازه‌گیری هر دو جریان AC و DC استفاده می‌شود)

image4 4
شکل ۷- آمپرمتر ac دیجیتال

آمپرمتر آنالوگ (analog)

آمپرمترهای آنالوگ از یک سیم‌پیچ متحرک یا مکانیزم آهن متحرک برای نشان دادن مقدار جریان استفاده می‌کنند. هنگامی که جریان از آمپرسنج عبور می‌کند، حرکت مکانیکی سیم‌پیچ یا آهن نشانگری را که روی یک صفحه مدرج نصب شده است منحرف می‌کند. از ویژگی‌های آمپرمتر آنالوگ می‌توان به ساده و ارزان بودن آن و قابلیت اطمینان و استحکام بالا اشاره کرد.

image12 3
شکل ۸- آمپرمتر آنالوگ

آمپرسنج انتگرالی (Integrating)

آمپرمتر انتگرالی یک نوع آمپرمتر دیجیتال است که به طور خاص برای اندازه‌گیری جریان الکتریکی متناوب (AC) استفاده می‌شود. این آمپرمترها از تبدیل انتگرالی برای اندازه‌گیری جریان استفاده می‌کنند.

این دستگاه‌ها به دلیل قابلیت اندازه‌گیری جریان‌های متناوب و توانایی نمایش آن‌ها به صورت دیجیتال، برای کاربردهای مختلفی مانند اندازه‌گیری جریان در مدارهای الکتریکی صنعتی یا خانگی مناسب هستند.

آمپرسنج‌های انتگرالی دارای دقت بالا، قابلیت اندازه‌گیری جریان‌های کوچک و بزرگ، جریان‌های متغیر با فرکانس‌های مختلف و دقت در اندازه‌گیری جریان‌های نامتناوب هستند. این دستگاه‌ها اغلب دارای صفحه نمایش دیجیتال هستند که مقدار جریان را به صورت عددی نشان می‌دهند و برخی از آن‌ها امکاناتی مانند ذخیره کردن مقادیر اندازه‌گیری شده یا اتصال به سیستم‌های کنترلی را نیز دارند.

آمپرمتر‌ آهنربای متحرک (Moving magnet)

آمپرمتر‌های آهنربای متحرک شبیه به سیم‌پیچ متحرک عمل می‌کنند، در آمپرمتر آهنربای متحرک، سیم‌پیچ داخل آمپرمتر قرار گرفته و یک آهنربای دائم، باعث تغییر موقعیت عقربه می‌شود. این نوع آمپرمتر می‌تواند جریان‌های بزرگتر تا چند ده آمپر را اندازه‌گیری کند.

اگر سیم‌ِ سیم پیچ را ضخیم‌تر در نظر بگیریم، نیازی به عبور جریان از فنر نیست. (در بعضی از آمپرمتر‌های آهنربا متحرک به‌طور کل فنری وجود ندارد و نیروی بازگشت عقربه به کمک یک آهنربای دائم ایجاد می‌شود.)

آمپرسنج آهن متحرک (Moving iron)

آمپرمتر آهن متحرک از یک قطعه با جنس فرومغناطیس استفاده می‌کند. در زمان اندازه‌گیری، با عبور جریان میدان مغناطیسی تولید می‌شود. میدان مغناطیسی تولید شده این قطعه را به حرکت در می‌آورد. حرکت این قطعه آهن به یک اشاره‌گر روی صفحه مدرج منتقل می‌شود، در نتیجه ما می‌توانیم آن را ببینیم.

image14 2
شکل ۹ـ آمپرمتر آهن متحرک

آمپرسنج سیم داغ (Hot wire)

آمپرمتر سیم داغ دستگاهی است که برای اندازه‌گیری شدت جریان AC یا DC استفاده می‌شود. این ابزار اندازه‌گیری بر اساس انبساط حرارتی سیمی کار می‌کند.  در آمپرمتر سیم داغ با عبور جریان از سیم حرارت ایجاد می‌شود. این گرمای تولید شده متناسب با مجذور DC یا rms است.

آمپرمتر‌های سیم داغ، دقت پایینی دارند و زمان پاسخ‌دهی آن‌ها کند است. این نوع از آمپرمتر در اندازه‌گیری جریان فرکانس رادیویی کاربرد دارند و در جریان AC مقدار موثر (RMS) را اندازه‌گیری می‌کند.

آمپرسنج سیم پیچ متحرک (Moving coil)

آمپرمتر سیم‌پیچ متحرک رایج‌ترین نوع آمپرمتر آنالوگ است. در آن از یک سیم‌پیچ که در میدان مغناطیسی قرار دارد استفاده شده است. جریانی که از سیم‌پیچ می‌گذرد باعث انحراف مکانیکی یک اشاره‌گر در روی یک صفحه مدرج می‌شود.

آمپرسنج الکترودینامیکی (Electrodynamic)

در آمپرمتر‌های الکترودینامیکی برای حرکت عقربه از آهنربای الکتریکی بجای آهنربای دائم استفاده می‌شود. این آمپرمتر می‌تواند جریان‌های AC و DC را اندازه‌گیری کند. (در جریان‌های AC مقدار TRMS یا True RMS را نیز نمایش می‌دهد)

بیشتر بدانید

در ادامه با مفهوم TRMS یا True RMS بیشتر آشنا می‌شویم:

مقادیر جریان یا ولتاژ AC به صورت شکل موج‌هایی با تغییرات پیوسته هستند. اندازه‌گیری این نوع امواج و تعیین مقادیر آن‌ها بسیار مهم است. روش متداول برای اندازه‌گیری جریان AC روش RMS است. اما در مواردی ممکن است امواج AC با فرکانس‌ها و شکل‌های مختلفی ظاهر شوند (حتما سینوسی کامل نیستند) که روش RMS سنتی نمی‌تواند آن‌ها را به‌درستی اندازه‌گیری کند. در اینجا برای اندازه‌گیری مقادیر واقعی جریان ‌AC از روش True RMS استفاده می‌کنیم. به این ترتیب، می‌توان امواج AC ناهموار یا نیمه‌موجی را هم به‌درستی اندازه‌گیری کرد و نتایج دقیق‌تری ارائه داد.

تفاوت آمپرمتر DC و AC

تفاوت اصلی بین آمپرمتر DC (جریان مستقیم) و AC (جریان متناوب) در طراحی و عملکرد آن‌هاست. در ادامه چند تفاوت این آمپرسنج‌ها را بیان می‌کینم:

مکانیسم سنجش

آمپرمترهای DC معمولاً از یک سیم‌پیچ متحرک یا مکانیزم آهن متحرک برای تشخیص جریان استفاده می‌کنند، در حالی که آمپرمترهای AC اغلب از ترانسفورماتور جریان (CT) استفاده می‌کنند. 

CT جریان بالا در مدار را به جریان کمتری کاهش می‌دهد که می تواند توسط آمپرسنج اندازه‌گیری شود.

image15 2
شکل ۱۰ـ آمپرمتر آنالوگ dc

کالیبراسیون

آمپرمترهای DC برای اندازه‌گیری جریان DC کالیبره می‌شوند، در حالی که آمپرمترهای AC برای اندازه‌گیری جریان AC کالیبره می‌شوند. کالیبراسیون آمپرسنج به شکل موج جریان اندازه‌گیری شده بستگی دارد. به‌عنوان مثال، یک آمپرمتر AC ممکن است برای اندازه‌گیری مقدار RMS یک موج سینوسی کالیبره شود.

image16 2
شکل ۱۱- یکی از انواع آمپرمتر آنالوگ

محدوده اندازه‌گیری

محدوده اندازه‌گیری آمپرمتر DC معمولاً به حداکثر جریان DC که دستگاه می‌تواند تحمل کند محدود می‌شود.  آمپرسنج‌های AC با استفاده از CT‌های مختلف با نسبت‌های مختلف می‌توانند طیف وسیعی از جریان‌های AC را اندازه‌گیری کنند.

دقت

آمپرمترهای DC عموماً دقیق‌تر از آمپرمترهای AC هستند زیرا اندازه‌گیری جریان DC تحت تأثیر فرکانس جریان نیست. آمپرمترهای AC ممکن است به دلیل جابه‌جایی فاز یا اعوجاج هارمونیک در شکل موج جریان دارای خطا باشند.

بیشتر بدانید

آمپرسنج‌های DC معمولاً در صنایع خودروسازی، دریایی و الکترونیک استفاده می‌شوند، در حالی که آمپرمترهای AC معمولاً در سیستم‌های قدرت، توزیع برق و کاربردهای صنعتی کاربرد دارند.

مقایسه آمپرمتر و ولت‌متر

آمپرمتر و ولت‌متر (Voltmeter) دو نوع ابزار اندازه‌گیری در حوزه برق هستند که به ترتیب جریان و ولتاژ الکتریکی را اندازه می‌گیرند. در جدول زیر تفاوت‌های این دو ابزار را توضیح داده‌ایم.

image13 2
شکل ۱۲- آمپرسنج و ولت‌متر

ابزار

پارامتر قابل اندازه‌گیری

نحوه اتصال

مقاومت داخلی

توان مصرفی

آمپرمتر

جریان

سری در مدار

کم

کم

ولت‌متر

ولتاژ

موازی در مدار

زیاد

زیاد

مقایسه آمپرسنج و گالوانومتر

گالوانومتر (Galvanometer) جریان‌های الکتریکی کوچک را اندازه‌گیری می‌کند. در ادامه گالوانومتر و آمپرمتر را مقایسه می‌کنیم.

ابزار

پارامتر قابل اندازه‌گیری

نحوه اتصال

مقاومت داخلی

توان مصرفی

آمپرسنج

جریان

سری در مدار

کم

کم

گالوانومتر

جریان

موازی در مدار

بسیار زیاد

زیاد

image3 3
شکل ۱۳- گالوانومتر

مقایسه آمپرمتر و مولتی‌متر

مولتی‌متر (Multimeter) ابزاری برای اندازه‌گیری چند کمیت مانند ولتاژ، جریان، مقاومت و برخی دیگر از پارامتر‌ها است. در جدول زیر تفاوت آمپرمتر و مولتی‌متر وجود دارد.

آمپرمتر

جریان

نحوه اتصال

کم

توان مصرفی

آمپرسنج

جریان

سری در مدار

کم

کم

ولت‌متر

پارامتر‌های مختلفی متناسب با نیاز کاربر را اندازه‌گیری می‌کند

بستگی به پارامتر مورد اندازه‌گیری دارد

زیاد

زیاد

image10 4
شکل ۱۴- مولتی‌متر

انواع برند‌های آمپرمتر

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، آمپرمترها به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی توسعه یافته‌اند و در انواع مختلف مدارات الکتریکی و الکترونیکی استفاده می‌شوند.

بهترین برند‌های آمپرسنج به طور عمومی بر اساس کیفیت، دقت، و قابلیت‌های فنی انتخاب می‌شوند. در زیر، چند برند معتبر و معروف در زمینه آمپرمترها آورده شده است:

  • Fluke: فلوک یک برند معتبر و محبوب در زمینه ابزارهای اندازه‌گیری الکتریکی و الکترونیکی است. آمپرمترهای دیجیتال این برند آمریکایی از دقت و کیفیت بالایی برخوردار است.
  • Keysight Technologies: این شرکت امریکایی در زمینه تولید ابزارهای اندازه‌گیری الکترونیکی و تست نیروی الکتریکی فعالیت دارد. محصولات این کمپانی دقت و قابلیت‌های زیادی دارد.
  • Tektronix: این شرکت در زمینه تولید ابزارهای اندازه‌گیری و تست الکترونیکی فعالیت می‌کند. آمپرمترهای دیجیتال و تجهیزات الکترونیکی این برند در صنعت الکترونیک بسیار پرکاربرد است.
  • Extech Instruments: یک تولید کننده معتبر از ابزارهای اندازه‌گیری و اندازه‌گیری دما در کشور آمریکا است. آمپرمترهای دیجیتال این برند در کاربردهای مختلف الکترونیکی و الکتریکی استفاده می‌شود.
  • Amprobe: یک زیرمجموعه از شرکت Fluke است و در زمینه تولید ابزارهای اندازه‌گیری و تست الکتریکی فعالیت می‌کند. آمپرمترهای این برند کاربرد صنعتی دارد.
  • UNI-T: یک برند چینی است که محصولات الکترونیکی با کیفیت خوبی تولید می‌کند. آمپرمترها و دیگر ابزارهای این برند بین مصرف‌کنندگان جهانی بسیار محبوب است.
  • Klein Tools: برندی آمریکایی با تاریخچه‌ای درخشان در تولید ابزارهای دستی الکتریکی است. محصولات این کمپانی مصرف حرفه‌ای و صنعتی دارد.

بیشتر بدانید

آمپرسنج بسته به ویژگی‌ و نحوه عملکرد نام‌های دیگری هم دارد، برخی از نام‌های دیگر آمپرمتر عبارتند از:

  • آمپرسنج (Ammeter)
  • آمپرمتر الکتریکی (Electric Ammeter)
  • آمپرمتر الکترونیکی (Electronic Ammeter)
  • آمپرمتر دیجیتال (Digital Ammeter)
  • آمپرمتر DC یا AC
image8 4
شکل ۱۵ـ آمپرمتر دیجیتال

قیمت آمپرمتر

با توجه به اینکه آمپرمتر‌ها با توجه به نوع کاربرد و عملکرد تنوع زیادی دارند، در بازار با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. قیمت آمپرمتر در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازار ایران بین ۶۰ هزار تا ۲۴ میلیون تومان است.

جمع‌بندی

در این مقاله با آمپرمتر (Ammeter) و نحوه عملکرد آشنا شدیم. آمپرسنج‌ها را براساس مکانیزم عملکرد و نوع جریان عبوری از آن‌ها بررسی کردیم و تفاوت‌ بین آمپرمتر، مولتی‌متر و گالوانومتر را به اختصار توضیح دادیم.

در صورتی که به ابزار‌های اندازه‌گیری علاقه‌مند هستید و یا در حوزه کاری خود نیاز به استفاده از آن دارید، حتما مقاله‌های مولتی‌متر، میگر(تستر عایق) و توالی سنج یا RST متر را از سایت ماهر بخوانید.    

سوالات متداول

آمپرمتر یک وسیله اندازه‌گیری است که جریان الکتریکی را در مدار اندازه‌گیری می‌کند.

آمپرمتر به‌صورت در سری با مدار قرار می‌گیرد. 

در صورتی که آمپرمتر را موازی در مدار ببندیم، جریان بسیار زیادی از آن عبور می‌کند و این جریان زیاد به مدار آسیب می‌زند.

آمپرمترهای دیجیتال از تکنولوژی الکترونیکی برای اندازه‌گیری جریان استفاده می‌کنند و مقادیر را بر روی یک نمایشگر دیجیتال نشان می‌دهند.

منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *