برق, برق صنعتی, کنترل و ابزار دقیق

۲ روش تشخیص و تحلیل سربندی الکتروموتورها

۲ روش تشخیص و تحلیل سربندی الکتروموتورها

به طور کلی 4 روش برای تحلیل سربندی الکتروموتور وجود دارد، یا به عبارت دیگر با این 4 روش می‌توان تعیین کرد که موتور باید به صورت ستاره سربندی شود یا مثلث. ما در این مقاله قصد داریم، 2 روش را توضیح داده و برای درک بهتر، مثال‌هایی را بررسی نماییم.

این مقاله بخشی از جامع ترین دوره آموزش برق صنعتی است که آکادمی ماهر ارائه می‌دهد. برای شرکت در این دوره آموزشی روی لینک قرار داده شده کلیک کنید

چالش سربندی الکتروموتورها

نکته: همانطور که در مقاله‌ی “آموزش سربندی الکتروموتور ها توضیح داده شد، اگر اتصال الکتروموتور به صورت ستاره باشد، ولتاژ قابل تحمل کلاف برابر VL/√3 ولت (در شبکه برق ایران 220 ولت) بوده و روی کلاف، ولتاژ VL/√3 ولت قرار می‌گیرد، و اگر اتصال به صورت مثلث باشد، ولتاژ قابل تحمل کلاف و ولتاژی که روی کلاف قرار می گیرد، همان ولتاژ خط یعنی VL (در شبکه‌ی برق ایران 380 ولت) است.

روش تحلیل اول سربندی الکتروموتور

مثال اول: روی پلاک موتور، ولتاژ 230/400 ولت Y / نوشته شده است. در این حالت برای تشخیص سربندی، ابتدا علامت  Y /  و ولتاژ بیشتر یعنی 400 ولت را خط زده و هر ولتاژی که باقی ماند، ولتاژ دو سره کلاف است. لذا این سوال را از خود می‌پرسیم که کدام نوع سربندی با ولتاژ 230 ولت سنخیت دارد؟ همانطور که توضیح داده شد، در شبکه برق ایران در اتصال ستاره روی هر کلاف 220 ولت قرار می‌گیرد، لذا در این مثال سربندی به صورت ستاره خواهد بود.

مثال دوم: روی پلاک موتور، ولتاژ 380/660 ولت Y /  نوشته شده است. در این حالت نیز علامت Y /  و ولتاژ بیشتر 380/660 را خط زده، و ولتاژی که باقی می‌ماند، ولتاژ دو سر کلاف است. در این مثال 380 ولت دو سره هر کلاف قرار می‌گیرد، لذا همانطور که پیش تر توضیح داده شد، اتصال مثلث با ولتاژ 380 ولت سنخیت داشته و اتصال به صورت مثلث خواهد بود.

در صورتی که علاقه‌مند به یادگیری عمیق‌تر و عملی‌تر این مطالب هستید، حتما در دوره آموزشی برق صنعتی آکادمی ماهر شرکت کنید.

روش تحلیل دوم سربندی الکتروموتور

در این روش، باید ولتاژ قابل تحمل کلاف را مشخص نماییم، این ولتاژ، از روی پلاک موتور قابل تحلیل است.

مثال اول: روی پلاک موتور، ولتاژ 220/380 ولت Y / نوشته شده است. این ولتاژ گویای آن است که اگر موتور به صورت مثلث سربندی شود، کل ولتاژ 220 ولت دو سر کلاف قرار می‌گیرد و اگر موتور به صورت ستاره سربندی شود، طبق تعریف ولتاژ 3/380 ولت یعنی 220 دو سر کلاف قرار می گیرد. واضح است که هر دو مقدار برابر با 220 ولت است، لذا ولتاژ قابل تحمل کلاف، برابر با 220 ولت می باشد.

نکته 1: هر ولتاژی که کنار علامت مثلث نوشته شود، همان مقدار ولتاژ قابل تحمل کلاف است.

نکته 2: حتما به ولتاژ شبکه ی برق ایران دقت کنید. لذا اگر در کشور های دیگری هستید، ولتاژ شبکه ی آن کشور را در نظر بگیرید.

 اکنون بعد از پیدا کردن ولتاژ قابل تحمل کلاف (220 ولت) در مثال اول، مقدار ولتاژ شبکه ی برق ایران یعنی 380 ولت را در نظر می گیریم. لذا باید طوری این موتور را سربندی کرد که مقدار ولتاژ، کمتر یا بیشتر از مقدار ولتاژ قابل تحمل کلاف نباشد، در این مثال اگر اتصال به صورت مثلث باشد، مقدار 380 ولت روی هر کلاف قرار گرفته و به کلاف ها آسیب می رساند، لذا در این حالت اتصال باید به صورت ستاره انجام شود.

چالش های موجود در سربندی الکتروموتور ها

گاهی اوقات برخی از الکتروموتورها اطلاعات محدودتری را در مورد ولتاژ و نحوه ی سربندی در اختیار ما می­گذارند که ممکن است برای سربندی آن ها دچار چالش شویم. لذا در این قسمت قصد داریم چند مورد از این موارد چالشی را در قالب مثال توضیح داده و حل نماییم.

مثال اول: روی پلاک موتور، ولتاژ 400 ولت نوشته شده است. سربندی به چه صورت انجام می شود؟

طبق روش دوم تحلیل، ولتاژ قابل تحمل کلاف در این موتور برابر با 400 ولت بوده و با توجه به آن که شبکه­ی برق ایران 380 ولت است، برای آن که به موتور آسیبی وارد نشود، باید طوری سربندی را انجام داد تا کل ولتاژ شبکه، روی کلاف ها قرار گیرد، لذا باید آن را به طور مثلث سربندی نمود، زیرا در اتصال مثلث، ولتاژی که روی هر کلاف  قرار می گیرد برابر با کل ولتاژ شبکه، یعنی 380 ولت است.

مثال دوم: روی پلاک موتور، ولتاژ 230 ولت نوشته شده است. سربندی به چه صورت انجام می شود؟

در این مثال، با توجه به روش تحلیل دوم، ولتاژ قابل تحمل کلاف 230 ولت است، لذا اگر در شبکه ی ایران این موتور را به صورت مثلث سربندی نماییم، کل ولتاژ شبکه، روی کلاف قرار گرفته و موتور می سوزد، بنابراین این موتور را باید به صورت ستاره سربنده نمود تا روی کلاف ها ولتاژ 220 ولت قرار گیرد.

حال با توجه به توضیحات این مقاله، سوال زیر را شما جواب دهید!

روی پلاک موتور، ولتاژ 230 ولت Y نوشته شده است. سربندی به چه صورت انجام می شود؟

پاسخ خود را در زیر این مقاله برای ما بفرستید.

منبع

electrical-engineering-portal.com

مقاله‌ای که خواندید بخشی از مطالب دوره آموزش برق صنعتی ماهر است.

برای یادگیری 0 تا 100 این دوره کلیک کن

اگر به دنبال افزایش مهارت خود در زمینه برق صنعتی هستید،برای دریافت آموزش‌های رایگان در این حوزه، فقط کافیه فرم رو تکمیل کنید.

18 دیدگاه در “۲ روش تشخیص و تحلیل سربندی الکتروموتورها

  1. هادی گفت:

    در خصوص سوال آخر مقاله: با توجه به اینکه شبکه برق ایران ۳۸۰ می باشد و سوال ۲۳۰ ولت ستاره را برای سربندی گفته به صورت مستقیم نمی توان با شبکه برق ایران این الکتروموتور را راه اندازی کرد و از درایو بهتر است استفاده شود.

    1. پشتیبان ماهر گفت:

      سلام.درود بر شما مهندس در حالت 230 ستاره،راه اندازی فقط با درایو در ایران امکان پذیر است

    2. فرزاد گفت:

      به حالت ستاره می توانیم این موتور را در شبکه برق ایران راه اندازی کنیم چون ولتاژ تحمل هر کلاف ۲۳۰ولت هست

      1. تیم تحریریه ماهر گفت:

        سپاس از شما

  2. ممد گفت:

    سلام. خسته نباشید. اتصال ستاره جواب سواله

    1. وحید گفت:

      اگه موتور ۲۳۰ y رو به صورت ستاره سربندی کنیم روی هر کلاف که ۲۳۰ می افته. پس چرا نمی شه راه اندازی کرد؟ من گیج شدم

      1. mehri_amini گفت:

        سلام وقت بخیر ، اگر امکان دارد عکس از پلاک موتور ارسال نمایید

        1. مرتضی رجاییان گفت:

          اگر ولتاژ سه فاز 230 داشته باشیم .بصورت مثلث و اگر ولتاژ 380 داشته باشیم بصورت ستاره راه اندازی میشود.

  3. محمد گفت:

    این اتصال با برق ایران راه اندازی نمیشه.

    1. پشتیبان ماهر گفت:

      سلام وقت شما بخیر. درسته بطور مستقیم با شبکه برق ایران راه اندازی نمی شود.اما با استفاده از درایو قابل راه اندازی می باشد.

      1. احمدی گفت:

        سلام. با درایو ۲۲۰دولت میشه راه اندازی کرد با اتصال ستاره

        1. پشتیبان ماهر گفت:

          سلام وقت شما بخیر مهندس جان موتور با مشخصات ۲۲۰ ستاره را میتوان فقط با درایو راه اندازی کرد.با درایو تک فاز به سه فاز هم می شود این موتور را راه اندازی کرد.

  4. امین گفت:

    در شبکه برق ایران به صورت ستاره سیم بندی میشود

  5. پژمان گفت:

    قسمت شه میریم آمریکا با برق اونجا راه اندازیش میکنیم.البته با اتوترانس و درایو هم میشه

  6. مجید گفت:

    سلام مهندس فرهادی
    سوال من اینه اگه پلاک موتوری ۴۰۰∆ مثلث باشه
    با توجه به توضیحات شما ک ولتاژ قابل تحمل هر کلاف ۴۰۰ ولت هست
    و روش راه اندازی معقولانه هم مثلث هست
    میشه به صورت ستاره مثلث راه اندازی کرد !؟
    انرسی بار برام مطرح نیست

    1. تیم تحریریه ماهر گفت:

      سلام جناب مهندس وقتتون بخیر
      برای پاسخ به سوال شما لازم است که کیلووات موتور را بدانیم.

  7. مهدی گفت:

    الکتروموتوری هست که هم ولتاژ ستاره هم ولتاژ مثلث 400 باشد ؟
    اگه روی پلاک اینطور نوشته شده به هر دو روش میشه سربندی کرد ؟
    توان موتور 1.9 کیلو وات زده
    و دور در حالت مثلث 900 دور زده و در حالت ستاره 750 دور …

    1. تیم تحریریه ماهر گفت:

      سلام وقت بخیر جناب مهندس
      اگر روی پلاک، ۴۰۰ مثلث را می‌بینید، سربندی مثلث است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *