عمومی

چگونه در آزمون نظام مهندسی برق قبول شویم؟

آزمون نظام مهندسی برق + ترفندهای قبولی در آزمون نظام برق

فهرست مطالب

می‌دانید اولین بار آزمون نظام مهندسی در چه سالی برگزار شد؟ این آزمون که اصطلاح دقیق آن «ورود به حرفه مهندسی» است، اولین بار در آذر ماه سال ۱۳۷۳ و بین هفت رشته مهندسی شامل برق، عمران، مکانیک، معماری، ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری برگزار شد.

اصلی‌ترین دلیل برگزاری آن هم تایید صلاحیت علمی مهندسان و تعیین جایگاه آن‌ها برای اجرای پروژه‌ها بود. تا سال ۱۳۹۱ آزمون نظام مهندسی یک بار در سال برگزار می‌شد. اما به دلیل استقبال افراد و برای افزایش شانس قبولی، به دو یا سه نوبت در سال تغییر پیدا کرد.

از همان زمان تا به امروز این آزمون سالانه دو یا سه نوبت در بین افراد علاقمند برگزار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد این آزمون مهم و یادگیری نکاتی برای قبولی در آن، با آکادمی ماهر همراه باشید.

آزمون نظام مهندسی برق چگونه آزمونی است؟

فرض کنید مدرک کارشناسی برق خود را گرفته‌اید و قصد دارید از همین راه درآمدی کسب کنید؛ یا شاید برنامه‌ای برای مهاجرت به خارج از کشور داشته باشید. اگر چنین اهدافی را دنبال می‌کنید، یکی از کارهایی که می‌تواند برای رسیدن به آن‌ها به شما کمک کند، دریافت «گواهی نظام مهندسی» است.

آزمون نظام مهندسی برق یک آزمون بین‌المللی است و در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود. اما نحوه برگزاری آن در تمام کشورها یکسان نیست. هر کشوری بر اساس نیازها و ویژگی‌های صنعتی و زیرساختی خود، تخصص و توانایی مهندسان را ارزیابی می‌کند.

آزمون نظام مهندسی برق
شکل ۱: آزمون نظام مهندسی برق

تمام افرادی که قصد دریافت پروانه‌ نظام مهندسی برق را دارند، باید در آزمون نظام مهندسی رشته برق قبول شوند. این آزمون مختص کارشناسان برق طراحی شده است و هدف آن ارزیابی تخصص و توانایی مهندسان در زمینه‌های مختلف این رشته تحصیلی است. از جمله مواردی که در آزمون نظام مهندسی اهمیت دارند، می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • بررسی میزان تسلط فرد بر طراحی و اجرای مدارهای الکتریکی و الکترونیکی
  • تحلیل سیستم‌ها در زمینه برق قدرت، کنترل و مخابرات
  • آشنایی با مفاهیم پیشرفته مهندسی برق
آزمون نظام مهندسی برق یک آزمون جزوه باز است.
شکل ۲: آزمون نظام مهندسی برق یک آزمون جزوه باز است.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی برق

آیا من هم می‌توانم در آزمون نظام مهندسی برق شرکت کنم؟! نحوه ثبت نام و شرکت در این آزمون چطور است؟ برای دست‌یابی به پاسخ این سوال‌ها، به این بخش از بلاگ توجه کنید.

چه کسانی می‌توانند در آزمون نظام مهندسی رشته برق شرکت کنند؟

شرط اصلی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی برق، داشتن مدرک کارشناسی برق است. یعنی تا زمانی که لیسانس برق خود را نگرفته باشید، نمی‌توانید در این آزمون شرکت کنید. علاوه بر آن، برای شرکت در آزمون نظام مهندسی لازم است سه سال از زمان دریافت مدرک کارشناسی، دو سال از کارشناسی ارشد و یک سال از زمان دریافت مدرک دکترا گذشته باشد.

این نکته جذاب را به خاطر داشته باشید:

گذراندن هر کدام از بازه‌های زمانی که در بالا گفته‌ شد، برای ثبت نام در آزمون کفایت می‌کند. یعنی اگر سه سال از مدرک کارشناسی شما گذشته است، نیازی نیست منتظر بمانید تا از مدرک کارشناسی ارشدتان هم دو سال بگذرد. به راحتی می‌توانید برای ثبت‌نام اقدام کنید.

برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی وجود کارت پایان خدمت لازم است؟

سوالی جنجالی که خانم‌ها با خیال راحت می‌توانند از کنار آن بگذرند! در حقیقت برای شرکت در آزمون نظام مهندسی برق، داشتن کارت پایان خدمت الزامی نیست. اما برای دریافت پروانه نظام مهندسی، وجود کارت معافیت یا پایان خدمت لازم است.

آقایان در صورت نداشتن کارت پایان خدمت می‌توانند بدون هیچ مشکلی در آزمون نام‌نویسی کنند. در صورت قبولی در آزمون، سه سال فرصت دارند که کارت پایان خدمت یا معافیت خود را دریافت کنند و برای دریافت پروانه نظام مهندسی، درخواست دهند.

آیا عضویت در سازمان نظام مهندسی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی برق الزامی است؟ 

بدون عضویت در سازمان نظام مهندسی هم می‌توانید در آزمون نظام مهندسی رشته برق شرکت کنید. عضویت در این سازمان، هیچ امتیاز یا سهمیه‌ای برای داوطلبان آزمون به همراه ندارد.

شرکت در آزمون نظام مهندسی سایر کشورها مجاز است؟

اگر در خارج از کشور سکونت دارید یا به هر دلیلی می‌خواهید در آزمون نظام مهندسی در سایر کشورها شرکت کنید، پاسخ این سوال، مخصوص شماست! آزمون‌های نظام مهندسی در بسیاری از کشورها به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.

اگر داوطلب به زبان انگلیسی مسلط باشد، برای شرکت در آزمون‌های خارج از کشور هیچ مشکلی نخواهد داشت؛ به شرطی که منابع انگلیسی‌زبان مهندسی برق را مطالعه کند و در آزمون‌های آزمایشی به همین زبان شرکت کند.

منظور از صلاحیت در آزمون نظام مهندسی برق چیست؟

صلاحیت‌های آزمون نظام مهندسی برق
شکل ۳: صلاحیت‌های آزمون نظام مهندسی برق

پیش از شرکت در آزمون نظام مهندسی برق باید گرایش یا به عبارتی «صلاحیت» خود را مشخص کنید. در واقع منظور از صلاحیت، انتخاب گرایشی است که قصد دارید پروانه‌ آن را دریافت کنید. آزمون نظام مهندسی رشته برق در سه صلاحیت طراحی، نظارت و اجرا برگزار می‌شود.

هرکدام از این صلاحیت‌ها، آزمون جداگانه و پروانه مخصوص به خود را دارند؛ اما کدام صلاحیت برای شما مناسب‌تر است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است به وظایف هر کدام از آن‌ها که در ادامه می‌آید، توجه کنید.

  • در صلاحیت نظارت، فرد وظیفه نظارت مداوم بر عملیات اجرایی پروژه را بر عهده دارد. مهندس ناظر باید تمام اصول فنی و مقررات ملی ساختمان را بیاموزد؛ دانش و تجربه‌اش را ترکیب کند و کامل‌ترین خدمات را ارائه دهد. از وظایف مهندس ناظر تاسیسات برقی می‌توان به بررسی نقشه‌های اجرایی پروژه، بازدید از محل پروژه و بررسی امکان تامین برق اشاره کرد.
  • تهیه تمام طرح و نقشه‌ها در ساختمان، بر عهده‎ مهندس طراح است. طراحی‌ها باید با توجه به ضوابط و سلیقه‌ کارفرما انجام شوند و البته قابلیت اجرایی‌شدن هم داشته باشند.
  •  اگر به عملیات‌ اجرایی در ساختمان علاقه دارید، صلاحیت اجرا مناسب شماست. مهندس مجری ساختمان، نماینده‌ فنی کارفرما در ساختمان است و اجرای درست نقشه‌ها را کنترل می‌کند. در صورت لزوم نیز برای هر اقدام باید به مهندس ناظر جواب بدهد. 

تفاوت آزمون‌های صلاحیت طراحی، نظارت و اجرا در چیست؟

منابع این آزمون‌ها تفاوت زیادی با یک‌دیگر ندارند؛ هر سه آن‌ها به صورت «کتاب‌ باز» برگزار می‌شوند و ۶۰ سوال دارند که اگر به ۳۰ تا از آن‌ها جواب درست بدهید، در آزمون قبول می‌شوید. مهم‌ترین تفاوت این آزمون‌ها در نوع سوالات است.

آزمون نظام مهندسی نظارت معمولا ساده‌‌تر است و بیشتر سوالات تئوری هستند؛ در حالی که بخش زیادی از آزمون طراحی را سوالات مفهومی و مسئله‌ها تشکیل می‌دهد. مدت زمان آزمون طراحی نیز از آزمون نظارت طولانی‌تر است.

اما آزمون اجرا! این آزمون نسبت به دو آزمون دیگر سخت‌تر است و سوالات، بیشتر در زمینه‌های اجرایی هستند. شما می‌توانید در هر سه آزمون شرکت کنید و با در دست داشتن پروانه‌ آن‌ها، درآمد بالاتری برای خود رقم بزنید.

منابع آزمون نظام مهندسی در هر صلاحیت

منابع آزمون نظام مهندسی رشته برق
شکل ۴: منابع آزمون نظام مهندسی رشته برق

بالاخره به یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های این بلاگ، یعنی معرفی منابع رسیدیم. در ادامه، منابع آزمون نظام مهندسی برق در هر کدام از صلاحیت‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

توجه!

 برای موفقیت در آزمون، باید علاوه بر کتاب‌های درسی و دانشگاهی به تمام این منابع مسلط باشید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق نظارت

منابع آزمون نظام مهندسی طراحی

نکته: به طور معمول بیش از ۳۰ سوال در آزمون طراحی از مسائل هستند. پس، از مطالعه‌‌ دو منبع آخر غافل نشوید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق اجرا

مراحل ثبت‌نام در آزمون نظام مهندسی برق

برای شرکت در آزمون نظام مهندسی رشته برق طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱. ابتدا به سایت inbr.ir مراجعه کنید. پس از مطالعه‌ دستورالعمل‌های آزمون، موافقت خود را با آن‌ها اعلام کنید.

۲. هزینه‌ آزمون را پرداخت کنید و وارد سامانه ثبت‌نام شوید. (هزینه ثبت‌نام آزمون نظام مهندسی، سالانه توسط این سازمان اعلام می‌شود و مقدار آن با توجه به سطح آموزشی و سال تحصیلی داوطلب متفاوت است.)

۳. اطلاعات لازم را با دقت وارد کنید و فرم ثبت‌نام را تکمیل کنید.

۴. حال باید مدارک لازم مانند کارت ملی، عکس پرسنلی ۳×۴، مدارک تحصیلی را جمع‌آوری کنید و به همراه فرم ثبت‌نام به سازمان نظام مهندسی ارسال کنید.

۵. در صورت تایید مدارک، ثبت‌نام شما تکمیل می‌شود.

۶. پس از تایید نام‌نویسی، سازمان کارت ورود به جلسه را برای شما صادر می‌کند. این کارت چند روز قبل از زمان برگزاری آزمون از طریق سایت قابل دریافت است.

ثبت‌نام در آزمون نظام مهندسی
عکس ۵- ثبت‌نام در آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی رشته برق سال ۱۴۰۳ در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

آزمون‌های نظام مهندسی، دو یا سه نوبت در سال برگزار می‌شوند. بین هر دو آزمون، حدود شش تا هشت ماه فاصله است. تاریخ دقیق برگزاری آن‌ها از طریق سایت نظام مهندسی قابل دیدن است و داوطلبان می‌توانند دو ماه قبل از روز موعد، در آزمون ثبت‌نام کنند.

آزمون نظام مهندسی برق در سال ۱۴۰۳ در سه نوبت و در ماه‌های اردیبهشت، مهر و اسفند برگزار می‌شود. در جدول‌های ۴، ۵ و ۶ تاریخ دقیق سه نوبت برگزاری آزمون‌های نظام مهندسی در سال ۱۴۰۳ آورده شده است.

تاریخ برگزاری آزمون نظام مهندسی برق نوبت اول

تاریخ برگزاری آزمون نظام مهندسی برق نوبت دوم

تاریخ برگزاری آزمون نظام مهندسی برق نوبت سوم

آزمون نظام مهندسی برق سخت است یا آسان؟

آزمون نظام مهندسی رشته برق، آزمونی حرفه‌ای است که سطح اطلاعات شما را نه تنها در مسائل تئوری و دروس دانشگاهی، بلکه در زمینه تجارب عملی بررسی می‌کند.

این آزمون شامل مباحث گسترده فنی مانند تحلیل مدارها، مسائل مربوط به کنترل، مخابرات و الکترومغناطیس است. پس بدون شک، آزمون ساده‌ای نیست. اما با برنامه‌ریزی و تلاش، به سادگی می‌توانید در آن قبول شوید.

کافی است برای مطالعه دقیق مباحث وقت بگذارید و با گذراندن دوره‌های آموزشی جامع و مناسب، بر موضوعات مسلط شوید. در ادامه، چند ترفند ساده برای قبولی در آزمون به شما آموزش می‌دهیم.

قبولی در آزمون و دریافت گواهی نظام مهندسی برق، ساده نیست.
عکس ۶: قبولی در آزمون و دریافت گواهی نظام مهندسی برق، ساده نیست.

با رعایت این چهار تکنیک در آزمون نظام مهندسی برق قبول شوید!

۱. خلاصه‌سازی و مدیریت زمان

نگاهی به منابع معرفی‌شده در چند پاراگراف بالاتر بیندازید. ممکن است حجم بالای آن‌ها در ابتدا شما را به وحشت بیندازد. اما فراموش نکنید که تنها بخشی از مطالب این کتاب‌ها به رشته برق اختصاص دارد. نیازی به خواندن تمام صفحات نیست.

نشریه‌های معرفی‌شده نیز شاید حجم بالایی داشته باشند، اما کمتر از ده درصد حجم آن‌ها به صورت سوال در آزمون مطرح می‌شود. (حدود ۵ تا ۷ سوال در هر آزمون)

توصیه ما این است که مطالب را خلاصه‌ کنید؛ موضوعاتی که در آن‌ها ضعف دارید را بشناسید و روی آن‌ها بیشتر تمرکز کنید. مطالب اضافه و نامربوط به رشته برق را هم حذف کنید. به این صورت در زمان خود نیز صرفه‌جویی می‌کنید.

ترفندهای قبولی در آزمون نظام مهندسی برق
شکل ۷: ترفندهای قبولی در آزمون نظام مهندسی برق

۲.  کد‌گذاری از طریق کلمات کلیدی

آزمون نظام مهندسی برق به صورت «جزوه‌ باز» برگزار می‌شود. شما تمام منابع را همراه خود به جلسه آزمون می‌آورید. اما آیا فرصت دارید در مدت زمان محدود آزمون، تمام آن‌ها را ورق بزنید و به دنبال جواب مناسب بگردید؟! اینجاست که کدگذاری بر اساس کلمات کلیدی به کمک شما می‌آید.
ابتدا کلمات کلیدی و مهم هر مطلب را پیدا کنید و جداگانه، در دفتری بنویسید. سپس، شماره صفحه یا آیین‌نامه‌ای که در مورد آن مطلب نوشته‌شده را جلویش بنویسید؛ یا این که مانند عکس ۸، آن‌ها را در صفحه موردنظر کتاب بچسبانید.
این‌طور، به محض دیدن کلمه مشابه در سوالات آزمون، می‌دانید که باید در کدام صفحه به دنبال جواب مناسب بگردید. البته این روش تنها برای سوالاتی مناسب است که از متن کتاب برداشته‌ شده‌اند و مفهومی نیستند. (حدود یک‌سوم تا نیمی از سوالات آزمون نظام مهندسی از این دسته هستند). کتاب‌های کلیدواژه نیز برای خرید در دسترس هستند که در صورت لزوم می‌توانید تهیه کنید.

کد گذاری مطالب با کلیدواژه
عکس ۸: کد گذاری مطالب با کلیدواژه

قبولی در آزمون نظام مهندسی برق در کوتاه‌ترین زمان

۳.   بررسی آزمون‌ دوره‌های قبل

شاید بپرسید که برای سوالات مفهومی و خارج از منابع چه باید کرد؟ جواب شما پیش ماست. بهترین روش پاسخگویی به این سوالات، پیداکردن سوالات مشابه در آزمون‌های گذشته است.

آزمون نظام مهندسی برق از سال ۱۳۷۳ در حال برگزاری است و بررسی و مقایسه آزمون‌های ۳۰ سال گذشته می‌تواند در پیدا کردن سوالات مشابه و جواب صحیح به شما کمک کند. همچنین این تقلب را به شما می‌رساند که چه موضوعاتی بیشتر مورد توجه طراحان سوال هستند.

 ۴. تعیین یک الگو برای مطالعه‌ای‌ هدفمند

 اگر برای مطالعه خود یک الگو یا استراتژی داشته باشید، قبولی در آزمون نظام مهندسی برق بسیار ساده‌تر خواهد شد. از نظر نویسنده این مقاله، بهترین استراتژی برای مطالعه منابع و قبولی در آزمون، به صورت زیر است.

  • گام اول: مطالعه مباحث ۱۳ و ۱۵ (اصلی‌ترین منابع آزمون برق) به طور کامل و دسته‌بندی با کلیدواژه 
  • گام دوم: مطالعه منابع فرعی شامل نشریه‌ها؛ انجام خلاصه‌نویسی و یافتن کلمات کلیدی
  • گام سوم: مطالعه منابع عمومی (شامل مبحث ۱، ۲، ۳، ۱۲، ۱۹، ۲۱، ۲۲ و قانون نظام مهندسی) به صورت خلاصه‌سازی و کدگذاری
  • آخرین گام: طبقه‌بندی و بررسی مفاهیم و سوالات آزمون‌های پیشین
شکل ۹: راز قبولی در آزمون نظام مهندسی برق، دریافت دوره‌‌های آموزشی برق صنعتی و ارتینگ ماهر
شکل ۹: راز قبولی در آزمون نظام مهندسی برق، دریافت دوره‌‌های آموزشی برق صنعتی و ارتینگ ماهر

اگرچه مطالعه هدفمند، یکی از راه‌های قبولی در آزمون نظام مهندسی رشته برق است؛ اما بهترین راه‌حل نیست. زیرا تسلط به تمام منابع آزمون، وقت‌گیر است. اگر داوطلب فرصت زیادی برای مطالعه نداشته باشد، شانس قبولی را از دست می‌دهد. پس چاره چیست؟

پیشنهاد ما، تهیه دوره‌های «برق صنعتی و ارتینگ ماهر» است. در این دوره‌های آموزشی، تمام مفاهیم مربوط به مهندسی برق به شکل ساده به شما آموزش داده می‌شود. شما می‌توانید در لحظات استراحت و در حین کار، کلیپ‌ها را تماشا کنید و در مدت زمان کوتاهی روی تمام منابع آزمون نظام مهندسی برق مسلط شوید. 

برای آشنایی با سرفصل‌های جذاب این دو دوره‌، آموزش برق صنعتی و آموزش ارتینگ کلیک کنید.

آخرین کلام

قبولی در آزمون نظام مهندسی برق سخت است؛ اما غیرممکن نیست. مخصوصا اگر با آموزش‌های آکادمی ماهر همراه شوید. در این مقاله، ما به تمام سوالات رایج در زمینه آزمون نظام مهندسی پاسخ دادیم؛ در مورد شرایط ثبت‌نام و منابع آزمون صحبت کردیم و چند ترفند برای قبولی بیان کردیم.

به نظر شما قبولی در رقابت کنکور سخت‌تر است یا قبولی در آزمون نظام مهندسی؟ نظرات خود را زیر همین مقاله بنویسید.

اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید که می‌تواند به دیگر داوطلبان کمک کند، در قسمت نظرات اضافه کنید تا همه از آن بهره ببریم.

سوالات متداول

برای دریافت پروانه نظام مهندسی و مشغول به کار شدن در پروژه‌های برقی، افزایش درآمد، دریافت مدرک معتبر برای مهاجرت کاری، پیشرفت در کار

خیر؛ در این آزمون اگر به نیمی از سوالات پاسخ صحیح بدهید، قبول می‌شوید.

منابع اصلی، فرعی و عمومی آزمون، کتاب‌های درسی و دانشگاهی، دفترچه‌های راهنمای آزمون، دوره‌های آموزشی آنلاین و آفلاین، سوالات آزمون در دوره‌های قبل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *