ارتینگ, ارتینگ و شیلدینگ, برق

آرایش‌های مختلف سیستم زمین (ارت)

آرایش‌های مختلف سیستم زمین

طراحی سیستم زمین نیازمند در نظر گرفتن نکات متعددی است و با توجه به این نکات باید از تجهیزات و آرایش‌ مناسب را برای سیستم زمین به کار برد. فلسفه اساسی نصب الکترود زمین، تلاش جهت ایجاد حداکثر سطح تماس بین الکترود و خاک اطراف آن است.

این مسئله نه تنها با هدف دستیابی به مقاومت پایین‌تر سیستم، بلکه به منظور رسیدن به امپدانس موجی کمتر، مورد توجه است. در واقع به دلیل تزویج خازنی بزرگی که ایجاد می‌شود، امپدانس موجی که ناشی از رفتار سلفی است کاهش خواهد یافت.

طرح سیستم زمین و طول، تعداد و عمق میله‌های آن، بسته به نیازهای طرح، نوع خاک و فضای در دسترس تغییر می‌‌کند. برخی آرایش‌ها و طرح‌های متداول برای سیستم‌های زمین در ادامه شرح داده می‌شود. با ماهر همراه باشید.

برای یادگیری مفاهیم پایه‌ای و درک چالش‌های پیش رو در اجرای سیستم‌های اتصال زمین، می‌توانید دوره جامع ارتینگ ماهر را تهیه کنید. برای تهیه این دوره روی باکس زیر کلیک کنید.

طراحی سیستم زمین

سیستم زمین تأسیساتی مهم و گران است. به خصوص ترمیم و گسترش این سیستم واجد هزینه‌های زیادی است. بنابراین در هنگام طراحی باید به گونه‌ای عمل کرد که سیستم، هم برای مواجهه با جریان‌های اتصال‌کوتاه و هم برای مستهلک کردن انرژی صاعقه، به قدر کافی خوب عمل کند.

علاوه بر آن، عمر سیستم باید طولانی بوده و استانداردها و مقررات ایمنی را رعایت کند. باید تعداد نقاط همبندی کافی در آن در نظر گرفته شود، تا در صورت لزوم، به آسانی بتوان تجهیزات یا زمین‌های جدید را به آن متصل کرد. اطلاعات لازمی که پیش از اقدام به طراحی سیستم زمین دانستن آنها لازم است شامل موارد زیر است.

  • کاربری تأسیسات
  • عمر موردنیاز برای سیستم زمین
  • مقاومت مخصوص خاک در سه عمق مختلف
  • طبیعت خورنده خاک 
  • شکل و ابعاد فضای قابل دسترسی برای اجرای سیستم زمین 
  • ساختمان‌های موجود و سیستم‌های زمین فعلی آن‌ها
  • تغییرات فصلی آب و هوا شامل دما و رطوبت 
  • امکان دسترسی عموم یا پرسنل به تأسیسات 
  • سیستم‌های الکتریکی و تأسیسات واقع شده در همسایگی محل
  • برنامه‌های توسعه‌ای برای آینده از دیدگاه تأسیسات یا تجهیزات جدید

برای اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات حفاظتیِ اضافه‌جریان، لازم است مقاومت سیستم زمین بسیار کم باشد این کار اغلب از طریق الکترودهای عمقی حاصل می‌شود به طوری که الکترود به بسترهای آب زیرسطحی برسد.

برای مستهلک کردن جریان صاعقه‌ای که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم اصابت کرده، بهتر است سیستم زمین دارای تعداد زیادی هادی افقی، ترجیحاً با آرایش شعاعی باشد. این آرایش برای استهلاک انرژی صاعقه فرکانس‌بالا در مسیری کم‌امپدانس، مناسب است.

برای تأمین ایمنی پرسنل و مردم، به‌خصوص جایی که احتمال تجمع افراد بیشتر است، باید یک شبکه زمین یا الکترودی مشابه با آن استفاده شود، تا ولتاژ گام را کاهش دهد. علاوه بر آن، باید همبندی لازم بین این شبکه با اسکلت‌ها و بدنه‌های فلزی نیز انجام شود تا خطر ناشی از ولتاژ گام نیز کاهش یابد.

اجزاء حیاتی و پارامترهای مهم در سیستم زمین

کارآیی سیستم زمین براساس کیفیت اجزای آن سنجیده می‌شود و همه این اجزا اهمیت یکسانی دارند. در ادامه، اجزا و پارامترهای یک سیستم زمین را شرح می‌دهیم.

۱. آرایش الکترودهای زمین

الکترودهای زمین اغلب از جنس مس یا فولاد مس‌پوش هستند. سطح تماس این الکترودها با زمین باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا در برابر عبور ماکزیمم جریان اتصال کوتاهِ ممکن، طی ماکزیمم زمان مجازِ قطعی اتصال، دوام بیاورند.

برای مثال، اگر یک ثانیه طول می‌کشد تا کلید حفاظتی، اتصال را قطع کند و ماکزیمم جریان عبوری از الکترود در این یک ثانیه ۱۰۰۰ آمپر است، الکترود باید توانایی تحمل این جریان در این مدت زمان را داشته باشد. در ادامه، آرایش‌های مختلف الکترود زمین را بررسی می‌کنیم.

برای آشنایی بیشتر با انواع الکترود زمین، مقاله زیر را بخوانید.
  • میله تکی

یک میله تکی ممکن است به عنوان زمین تأسیسات یک ساختمان مورد قبول باشد. به‌ویژه وقتی شرکت برق از زمینِ توزیع‌شده برای شبکه خود استفاده می‌کند. اما این الکترود ساده نمی‌تواند امپدانس موجی پایین مورد نیاز سیستم صاعقه‌گیر را فراهم کند. در شکل ۱ استفاده از میله تکی برای الکترود را مشاهده می‌کنید.

میله تکی
شکل ۱- میله تکی
  • تسمه تکی با اتصال از یک سر

الکترود تسمه تکی با اتصال از یک سر در تأسیسات که در مناطق سنگی واقع‌اند و امکان کوبیدن میله برای آن‌ها نیست، گزینه متداولی به شمار می‌رود. این الکترود هم برای سیستم صاعقه توصیه نمی‌شود؛ زیرا تنها یک مسیر برای عبور جریان دارد.

بنابراین یک ولتاژ زمین بسیار زیاد در نقطه ورود جریان به الکترود ایجاد خواهد شد. شکل ۲ آرایش الکترود تسمه تکی با اتصال از یک سر را نشان می‌دهد.

تسمه تکی با اتصال از یک سر
شکل ۲- تسمه تکی با اتصال از یک سر
  • تسمه تکی با اتصال وسط

در الکترود تسمه تکی با اتصال وسط چون اتصال در وسط تسمه انجام شده، جریان اتصال کوتاه یا صاعقه‌ای در دو جهت مختلف در زمین منتشر می‌شود. این طرح امپدانس کمتری نسبت حالت قبل دارد، اما کماکان برای یک سیستم صاعقه‌گیر مطلوب نیست. الکترود تسمه تکی با اتصال وسط در شکل ۳ نمایش داده شده است.

تسمه تکی با اتصال وسط
شکل ۳- تسمه تکی با اتصال وسط
  • سیستم چند شاخه (کانترپویز)

آرایش الکترود چند شاخه (کانترپویز) برای مکان‌هایی با مقاومت مخصوص خاک متوسط قابل‌قبول است. می‌توان طول هر شاخه را تا ۳۰ متر امتداد داد. شکل ۴، آرایش چند شاخه را نشان می‌دهد.

سیستم تک‌شعاعی
شکل ۴- سیستم چند شاخه (کانترپویز)
  • سیستم چند‌ شاخه با شاخه‌های فرعی

سیستم چند‌ شاخه با شاخه‌های فرعی، آرایش دیگری است که سیستم معروف «پنجه‌کلاغی» نیز نمونه‌ای از همین طرح است. این روش، شیوه خوبی برای زمین صاعقه‌گیر است و امکان مستهلک شدن سهمی از صاعقه را در هر یک از شاخه‌ها فراهم می‌کند.

امپدانس این سیستم پایین است و گرادیان ولتاژ که از نقطه تزریق جریان شروع می‌شود، مقدار کمی دارد که خطر ولتاژ گامی را کاهش می‌دهد. در تصویر شکل ۵، سیستم چند‌ شاخه با شاخه‌های فرعی را مشاهده می‌کنید.

سیستم چند‌شعاعی
شکل ۵- سیستم چند‌ شاخه با شاخه‌های فرعی
  • مش هم‌پناتسیل

آرایش مش هم‌پتانسیل خط ولتاژهای گامی و تماسی را به حداقل می‌رساند. اساس آن بر ایجاد یک شبکه در هادی‌های داخل زمین و همبند کردن آن با اسکلت ساختمان یا بدنه‌های فلزی قابل دسترسی برای افراد است. امپدانس موجی این سیستم نیز پایین است. آرایش مش هم‌پتانسیل در شکل ۶ نشان داده شده است.

مش هم‌پتانسیل
شکل ۶- مش هم‌پتانسیل
برای آشنایی با مفهوم ولتاژ گام و ولتاژ تماس مقاله زیر را حتما بخوانید.
  • شبکه

آرایش شبکه برای محل‌هایی که تجهیزات الکتریکی در مساحت معینی متمرکز شده‌اند، به مقاومت پایین (مثلاً ۱ اهم) منجر شده و در شرایط بروز اتصالی، جریان را در یک مساحت وسیع پخش کند. در شکل ۷ آرایش الکترود شبکه را می‌بینید.

شبکه
شکل ۷- شبکه
  • شبکه مجهز به میله

برای دستیابی به عملکرد مطلوب، بهتر است تعدادی میله به شبکه اضافه شود. با این کار امکان ارتباط با لایه‌های دارای مقاومت مخصوص پایین‌تر فراهم می‌شود. میله‌ها باید حداقل با فاصله دو برابر طول هر میله کوبیده شوند. تصویر شبکه مجهز به میله در شکل ۸ نمایش داده شده است.

شبکه مجهز به میله
شکل ۸- شبکه مجهز به میله
  • حلقه مجهز به میله

ساختمان‌های دارای تأسیسات مخابراتی و ترانسفوماتورهای داخل پست‌های زمینی دارای فنس‌کشی حول تجهیزات فشارقوی هستند، اغلب به یک الکترود زمین حلقوی مجهز می‌شوند. شکل ۹ حلقه مجهز به میله را نشان می‌دهد.

حلقه مجهز به میله
شکل ۹- حلقه مجهز به میله

۲. اتصالات سیستم زمین

اتصالات سیستم زمین که اغلب از آنها غفلت می‌شود، نقش بسیار مهمی بر عهده دارند. اتصالات انجام‌شده با جوش اگزوترمیک (که در ایران به غلط به کَدوِلد معروف شده! در حالی‌ که CADWELD نام یک برند است نه نام عمومی برای یک روش) این مزیت را دارند که نه باز شده و نه دچار خوردگی می‌شوند. البته ارتباطات مکانیکی مانند پیچ و مهره، کابلشو، کلمپ‌ها هم از حیث حفظ پیوستگی اجزاء سیستم زمین می‌توانند به کار روند. استاندارد IEEE Std. 837 اطلاعات تفصیلی در مورد اتصالات مطلوب برای سیستم زمین را بیان کرده است.

۳. الکترودهای طبیعی در ساختمان

الکترود زمین که وظیفه ایجاد ارتباط فیزیکی با کره زمین و انتشار جریان در آن را بر عهده دارد، به دو صورت می‌تواند وجود داشته باشد. الکترودهای طبیعی در ساختمان‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • لوله‌های فلزی آب مدفون‌شده در خاک
  • اسکلت‌های فلزی ساختمان (به شرط ارتباط موثر با زمین)
  • میلگردهای داخل بتن شالوده ساختمان

۴. الکترودهای مصنوعی

الکترودهای مصنوعی به‌طور عمدی و اختصاصی برای استفاده در سیستم زمین، نصب می‌شوند و ممکن است شامل هادی‌های تسمه‌ای و سیمی مسی، میله یا لوله‌های فولادی و مانند آن‌ها باشند. الکترود میله‌ای متداول‌ترین نوع در دنیا است.

۵. مقاومت الکترود نسبت به جرم کلی زمین

مقاومت الکترود نسبت به جرم کلی زمین (یا به‌اختصار، مقاومت الکترود)، وابسته به سطح الکترود و طول آن است. البته پارامتری مثل قطر الکترود میله‌ای، اگر دو برابر هم بشود تنها ۱۰٪ مقاومت را کاهش خواهد داد و لذا افزودن قطر با هدف کاهش مقاومت، صرفه اقتصادی ندارد. در حالی که دو برابر کردن طول میله، به لحاظ تئوری چیزی حدود ۴۰٪ مقاومت را کاهش می‌دهد. متداول‌ترین آرایش برای دستیابی به مقاومت مطلوب استفاده از الکترودهای میله‌ای متعدد موازی در عمق مناسب است.

۶. مقاومت مخصوص خاک

مقاومت مخصوص خاک که بر حسب اهم‌متر Ω.m یا اهم‌سانتی‌متر Ω.cm اندازه‌گیری می‌شود، نقشی مهم در کارایی عمومی سیستم زمین بر عهده داشته و باید پیش از طراحی سیستم مقدار آن تعیین شود. اندازه‌گیری مقاومت مخصوص خاک این امکان را به مهندس طراح می‌دهد که بهترین عمق و مناسب‌ترین محل را برای قرار دادن الکترود در درون زمین تشخیص دهد.

سیستم‌های زمین در قسمت اعظمی از طول عمرشان، حامل جریان‌های کوچک یا حتی صفر هستند، تا این که اتصال کوتاه یا صاعقه‌ای رخ دهد که منجر به عبور جریان‌های بزرگ باشد. در آن شرایط، تجهیزات و اجزاء سیستم زمین باید مانند روز اول نصب، وظیفه‌شان را انجام دهند. اغلب سیستم‌های زمین به گونه‌ای احداث می‌شوند که پس از اتمام مراحل نصب، دیگر امکان بازرسی و کنترل اجزاء آن‌ها بسیار مشکل یا غیر‌ممکن است. از آنجا که زمین نیز محیطی نامساعد و پر‌‌‌ آسیب است، انتخاب صحیح تجهیزات در هنگام نصب، بهترین و گاهی تنها راه برای اطمینان از صحت کار بلند‌مدت یک سیستم زمین خواهد بود.

در مقاله زیر، ضمن معرفی اجزای اصلی سیستم ارتینگ، مسائل و مشکلات اساسی در اجرای این سیستم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مشکلات سیستم زمین در ایران

به‌طورکلی، تجربه مذاکره و تبادل نظر با شرکت‌های توزیع برق کشور، صنایع مختلف و مهندسان طراح و ناظر برق ساختمان در کشور نشان می‌دهد که در بخش ‏سیستم زمین با مشکلات زیر مواجه هستیم.

  • ‏برای طراحی سیستم زمین معمولاً مقاومت مخصوص خاک اندازه‌گیری نمی‌شود.‏
  • ‏عمدتاً فقط از سه نوع الکترود میله‌ای، صفحه‌ای و چند‌حلقه‌ای استفاده می‌شود و انتخاب از بین آن‌ها نیز بدون ‏توجه کافی به نوع خاک و بیشتر بر این اساس انجام می‌شود که سیستم زمین مورد نظر برای شبکه ‏باشد یا برای پست.‏
  • ‏تکنیک‌های اجرای سیستم زمین و نوع و نحوه استفاده از بکفیل اشکال دارد. به‌طوری‌که از یک نوع ‏بکفیل خاص از شمال تا جنوب کشور و بدون توجه به الزامات آن استفاده می‌شود.‏
  • ‏نحوه اندازه‌گیری سیستم‌های زمین نصب‌شده اغلب به گونه‌ای است که خطای منفی دارد و لذا به استناد ‏نتایج غلط (کمتر از واقعیت)، اشکالات نصب پذیرفته می‌شوند.‏
  • ‏عمر سیستم‌های زمین نصب‌شده چندان قابل‌توجه نیست و بعد از یکی دو سال مقاومت آن‌ها به‌شدت ‏بالا می‌رود.‏

جمع‌بندی

اجرای سیستم زمین درست و کارآمد نیازمند در نظر گرفتن نکاتی مانند مقاومت خاک، مقاومت الکترود و شرایط محیطی است. با توجه به این اطلاعات و زمینه کاربرد سیستم زمین باید از آرایش و جنس مناسب الکترود زمین و نیز از بکفیل مناسب برای طراحی استفاده کرد.

در این مقاله، نکات مهم در طراحی سیستم زمین و انواع آرایش‌های متداول و زمینه کاربرد آن‌ها برای اتصال‌کوتاه و صاعقه بررسی شد. در پایان نیز، مشکلات رایج در اجرای سیستم زمین در ایران مورد بحث قرار گرفت.

برای یادگیری تخصصی نحوه صحیح اجرای سیستم ارتینگ (زمین) می‌توانید در دوره جامع آموزش ارت با تدریس دکتر شجاعیان، ثبت‌نام کنید و این مهارت بسیار سودمند را به صورت علمی و تخصصی فرا بگیرید.

سوالات متداول

تسمه تکی با اتصال از یک سر یک نقطه اتصال دارد و برای محیط‌های کوچک مناسب است، در حالی که تسمه تکی با اتصال وسط دو نقطه اتصال دارد و برای توزیع یکنواخت جریان در طول تسمه بهتر است.

سیستم تک‌شعاعی از یک الکترود مرکزی استفاده می‌کند، در حالی که سیستم چند‌شعاعی از چندین الکترود پراکنده استفاده می‌کند تا مقاومت زمین را کاهش دهد.

سیستم تک‌شعاعی از یک الکترود مرکزی استفاده می‌کند، در حالی که سیستم چند‌شعاعی از چندین الکترود پراکنده استفاده می‌کند تا مقاومت زمین را کاهش دهد.

اتصالات سیستم زمین برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن سیستم زمین ضروری هستند، زیرا از انتقال جریان‌های اضافی به زمین و جلوگیری از خطرات الکتریکی محافظت می‌کنند.

الکترودهای طبیعی مانند سازه‌های فلزی ساختمان یا لوله‌های آب می‌توانند به عنوان بخشی از سیستم زمین استفاده شوند تا هزینه‌ها را کاهش دهند و کارایی سیستم را بهبود بخشند.

الکترودهای مصنوعی برای بهبود عملکرد سیستم زمین در خاک‌های با مقاومت بالا یا در موقعیت‌هایی که الکترودهای طبیعی کافی نیستند، استفاده می‌شوند.

مقاومت مخصوص خاک تاثیر مستقیمی بر کارایی سیستم زمین دارد. خاک‌های با مقاومت بالا نیاز به طراحی‌های پیچیده‌تر و استفاده از مواد بهبود دهنده دارند.

مشکلات رایج شامل خاک‌های با مقاومت بالا، کمبود دسترسی به مواد و تجهیزات مناسب، و نبود استانداردهای یکسان در سراسر کشور است. این موارد می‌توانند بر کارایی و ایمنی سیستم‌های زمین تأثیر بگذارند.

2 دیدگاه در “آرایش‌های مختلف سیستم زمین (ارت)

  1. رضا گفت:

    سلام مهندس جان وقت بخیر.تفاوت ارت تمیز(clean erth) و ارت عملیاتی رو بی‌زحمت میفرمایید؟

    1. تیم تحریریه ماهر گفت:

      سلام جناب مهندس. وقت بخیر
      استاندارد توصیه می‌کند زمین «کثیف و تمیز» را بکار نبریم؛ اما از نظر مفهوم، ارت تمیز و ارت عملیاتی مشابهت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *