برق, برق صنعتی, کنترل و ابزار دقیق

سنسور القایی برای تشخیص دور موتور

سنسور القایی برای تشخیص دور موتور

از سنسور القایی برای تشخیص دور موتور استفاده‌های بسیاری می‌شود و آن‌ها معمولاً در محیط های سخت صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله قصد داریم در مورد سنسور القایی، منتها برای یک کاربرد خاص در صنعت صحبت کنیم.

سنسور القایی (inductive sensor) برای تشخیص فلز از غیرفلز استفاده می شود، که در این مقاله نکاتی در مورد کاربرد سنسور القایی برای تعیین و تشخیص دور موتور بیان شده است. اگر اطلاعات کاملی در مورد سنسور القایی و کاربرد آن ندارید، به مقاله: سنسور القایی چیست؟ مراجعه کنید.

سنسور القایی برای تشخیص دور موتور

زمانی که موتور شروع به چرخیدن می­‌کند، یک flywheel را می چرخاند. روی این flywheel ده عدد حفره ایجاد شده است که فاصله ی آن ها نسبت به یکدیگر کاملا یکسان است. فاصله ی حس این سنسور 1 سانتی متر است، یعنی هر قطعه ی فلزی که در فاصله ی یک سانتی متری این سنسور قرار گیرد را حس می­کند.

لذا این سنسور در فاصله ی 1 سانتی متری سطح صاف flywheel قرار گرفته و فعال است. زمانی که flywheel شروع به چرخیدن می­‌کند و سوراخ‌ها روبه‌­روی سنسور قرار می‌­گیرد، فاصله از 1 سانتی متر بیشتر شده و سنسور غیر فعال می شود.

بنابراین با چرخش این flywheel، سنسور مدام فعال و غیرفعال می شود، که اگر آن را به یک منبع 24 ولتی وصل نماییم با قطع و وصل شدن این 24 ولت، در خروجی به ما پالس می‌دهد. پس کافی است که بیاییم تعداد پالس‌ها را بشماریم و تشخیص دهیم که این flywheel با چه دوری بر دقیقه می چرخد.

پیشنهاد ما به شما برای یادگیری دقیق و عملی این مباحث شرکت در دوره اتوماسیون کار است.

یک مثال سنسور القایی برای تشخیص دور موتور

برای مثال با چرخش این flywheel هزار پالس در دقیقه برای ما ایجاد شده است، لذا کافی است که 1000 پالس را تقسیم بر 10 عدد حفره کنیم، که حاصل برابر با 100 دور در دقیقه می شود.

100rpm = 1000/10

فرض کنیم flywheel، با سرعت 900 دور بر دقیقه حرکت می­‌کند، برای این که بتوانیم فرکانس را به دست آوریم و متوجه شویم که این flywheel، در یک ثانیه چند دور میزند باید به روش زیر عمل کنیم:

900/60=15 دور بر ثانیه

15*10 = 150 فرکانس سوئیچینگ

یعنی اگر flywheel، با سرعت 900 دور در دقیقه حرکند کند، این سنسور 150 عدد پالس تولید می­کند، که اگر فرکانس سوئیچینگ سنسور کمتر از 150 هرتز باشد، عملا نمی­تواند سرعت 900 دور در دقیقه را تشخیص دهد، بنابراین، باید بدانیم که بیشترین دور موتور چقدر است و چند عدد حفره روی fly wheel، ایجاد شده است.

نکته: همیشه فرکانس سوئیچینگ سنسور را یک یا دو رنج بالاتر از فرکانس ماکزیمم انتخاب کنید.

مقاله‌ای که خواندید بخشی از مطالب دوره آموزش اتوماسیون کار ماهر است.

برای یادگیری 0 تا 100 این دوره کلیک کن.

سنسور القایی برای تشخیص دور موتور

اگر به دنبال افزایش مهارت خود در زمینه اتوماسیون صنعتی هستید،

برای دریافت آموزش‌های رایگان در این حوزه، فقط کافیه فرم رو تکمیل کنید.

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

[std alias="_pdf_sensor_elghaei_"]

1 دیدگاه در “سنسور القایی برای تشخیص دور موتور

  1. نادر صدوقی گفت:

    سلام. قبلا این مطلب رو از طریق آموزشهای آقای مهندس فرهادی دیده بودم. یادآوری شد. مطلب بسیار مهمی است. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *