برق, اتوماسیون صنعتی, کنترل و ابزار دقیق

جریان ورودی درایو بیشتر است یا جریان خروجی؟

جریان ورودی درایو بیشتر است یا جریان خروجی؟

در مقالات قبل با درایو و ویژگی‌هایش آشنا شدیم، با توجه به این‌که بازده درایوها معمولا کم‌تر از 100 درصد است، انتظار داریم جریان خروجی از جریان ورودی کم‌تر باشد. اما آیا در اندازه‌گیری‌ها جریان ورودی از جریان خروجی بیشتر است؟  با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

برای یادگیری دقیق و عملی نحوه عملکرد درایوها می‌توانید در دوره آموزشی زیر شرکت کنید.

جریان ورودی و خروجی درایو

با توجه به مدار داخلی درایو که در مقاله‌ی ” اینورتر یا درایو چیست؟” توصیف شد، جریان ورودی و جریان خروجی را می‌توان به صورت زیر توصیف کرد:

اگر جریان ورودی درایو I r باشد، جریان خروجی (I total)  درایو را مطابق شکل زیر می‌توان حاصل جمع جریان ورودی و جریان لینک DC را (I q) دانست.

جریان ورودی و خروجی درایو

پس می‌توان نوشت:

جریان ورودی درایو بیشتر است یا جریان خروجی

یعنی جریان خروجی درایو از جریان ورودی آن بیشتر است. برای نمایش بهتر، جریان ورودی یک درایو و جریان خروجی آن را محاسبه می‌کنیم.

یک درایو 22 کیلووات با بازده 88/0 و ضریب توان 85/0 را در نظر بگیرید. این درایو یک موتور 22 کیلووات با بازده 97/0 و ضریب توان 95/0 را کنترل می‌کند. جریان ورودی این درایو به صورت زیر محاسبه می‌شود.

جریان ورودی درایو بیشتر است یا جریان خروجی

 

چون جریان ورودی موتور همان جریان خروجی درایو است، می‌توانیم جریان ورودی موتور را به روش مشابه محاسبه کنیم:

جریان ورودی درایو بیشتر است یا جریان خروجی

با مقایسه دو عدد دیدیم که جریان ورودی درایو از جریان ورودی موتور کوچک‌تر است.

جریان خروجی درایو از جریان ورودی آن بزرگ‌تر است.

منبع

 se.com

10 دیدگاه در “جریان ورودی درایو بیشتر است یا جریان خروجی؟

  1. Alireza گفت:

    سلام- مرسی از مقاله مفیدتون، منظور از جریان لینک Dc چیست ؟!

    1. پشتیبان ماهر گفت:

      سلام و عرض ادب .جریانی که از لینک دی سی می گذرد و به قسمت اینورتر وارد می شود.

  2. اسی گفت:

    سلام
    یعنی لینک دی سی کنترل توان راكتیو می کند.؟؟

    1. پشتیبان ماهر گفت:

      سلام وقت شما بخیر.بله. لینک دی سی و خازنها

    2. محمدرضا دهقان گفت:

      سلام دوست من،
      ابتدا ولتاژ AC به DC تبدیل میشه توسط پل دیود.
      بعدش خازن هایی که در لینک DC قرار دارند، کارشون صاف کردن ولتاژ یکسو شده است.
      بعداز اون ولتاژ DC صاف شده ، وارد مدار IGBT میشه و ازون جا دوباره به ACتبدیل میشه با این قابلیت که میتونیم فرکانسش را تغییر دهییم.

      1. mehri_amini گفت:

        سلام وقت بخیر ، درلحظه راه اندازی ، موتور در دور نامی خود کار نمیکند و پس از گذشتن مدت زمانی به دور نامی خود میرسدفرکانسی مه روی پلاک نوشته در زمانی است که موتور به دور نامی رسیده است.در اصل در لحظه استارت کار،فرکانس و ولتاژ نامی فشار زیادی به موتور وارد می آورد . درایو فرکانس و ولتاژ را به آرامی افزایش میدهد تا موتور به آرامی دور نامی خود برسد .

  3. سوان گفت:

    با سلام
    در ابتدا بسیار ممنونم از محتوای آموزشی شما واقعا عالیست.
    به نظر من در این مقاله توان اکتیو برابر است با حاصل ضرب بازده در توان 22 کیلووات نه تقسیم آن دو.

    با تشکر

    1. پشتیبان ماهر گفت:

      سلام وقت بخیر، لطفا با واحد پشتیبانی به شماره 009906080906 تماس بگیرید.

  4. مجید.ع گفت:

    سلام
    وقتی که فرکانس روی عدد 50 هست ایا ولتاژ خروجی باید 380 باشه؟
    اگه ولتاژ خروجی در صورتی که فرکانس روی 50 باشه کمتر از ولتاژ ورودی باشه .
    کدوم قسمت اینورتر مشکل داره؟

    1. پشتیبان ماهر گفت:

      سلام وقت بخیر، ابتدا ولتاژ لینک dc را اندازه‌گیری کنید اگر در حالت بی باری برابر 540 و در حالت بار کامل برابر 315 نبود خازت های درایو مشکل پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *