برق, برق صنعتی, کنترل و ابزار دقیق

آموزش سربندی الکتروموتورها

آموزش سربندی الکتروموتورها

برای سربندی الکتروموتورها ، از مهمترین پارامترهایی که باید به آن توجه کرد، ولتاژهای درج شده بر روی پلاک موتور است. به طور کلی آموزش سربندی الکتروموتورها را می توان به دو صورت بیان کرد:

  • ستاره ()
  • مثلث ()

برای یادگیری عملی و دقیق‌تر این مطالب می‌توانید در دوره جامع آموزش برق صنعتی ماهر شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره به صفحه آموزش برق صنعتی مراجعه کنید.

اتصالات ستاره و مثلث

همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، الکتروموتورها دارای سه کلاف با نام های U، V و W هستند. هر کلاف دارای 2 سر پیچ بوده و هر سه کلاف در مجموع دارای 6 سر پیچ می باشند، که معمولا پیچ­های فوقانی با نام های u1، v1، w1 و پیچ های پایینی با نام های u2، v2، w2 نامگذاری می­شوند.

شکل 1 - آموزش سربندی الکتروموتور ها

شکل 1

با توجه به شکل های 2 و 3 برای اتصال ستاره می توان u1، v1، w1 یا u2، v2، w2 را با یکدیگر اتصال کوتاه کرد. برای اتصال مثلث باید مانند تصاویر نشان داده شده، سر کلاف اول (u1) را به ته کلاف دوم (v2)، سر کلاف دوم (v1) را به ته کلاف سوم (w2) و در نهایت سر کلاف سوم (w1) را به ته کلاف اول (u2) اتصال کوتاه نماییم، همچنین می توان ته کلاف اول (u2) را به سر کلاف دوم (v1)، ته کلاف دوم (v2) را به سر کلاف سوم (w1) و در نهایت ته کلاف سوم (w2) را به سر کلاف اول (u1) اتصال کوتاه نمود.

اتصالات ستاره و مثلث

جعبه ترمینال الکتروموتور

در قسمت قبل نحوه ی اتصال ستاره و مثلث به طور کامل بیان شد، اکنون قصد داریم، همین اتصالات را در تخته کلم موتور بررسی نماییم. همانطور که بیان شد برای اتصال ستاره کافیست شمش های تخته کلم موتور را بین پیچ های u1، v1، w1 و یا u2، v2، w2 اتصال کوتاه کرد.

برای اتصال مثلث نیز کافیست سر و ته کلاف ها را به ترتیب به یکدیگر متصل نمود. در این حالت برای جلوگیری از سیم کشی های زیاد در تخته کلم موتور و ایجاد شدن بی نظمی، کارخانه های سازنده سر کلاف­ها را طوری زیر یکدیگر قرار می دهند تا با موازی نمودن یا اصطلاحا 111 قرار دادن شمش ها بتوان اتصال مثلث را به دست آورد.

جعبه ترمینال الکتروموتور

مقدار ولتاژ در اتصال ستاره و مثلث

شبکه ی برق ایران 3 فاز است و اختلاف پتانسیل بین هر فاز 380 ولت می باشد. یا به عبارت دیگر بین هر دو فاز R، S و T ، 380 ولت قرار می گیرد. زمانی که به الکتروموتور سه فاز، برق سه فاز 380 ولت وصل می­نماییم، در صورتی که اتصال به صورت ستاره باشد، روی هر کلاف، ولتاژ   یا 220 ولت قرار گرفته و  بین هر دو فاز، (که دارای دو کلاف است)، ولتاژ 380 ولت قرار می گیرد.

مقدار ولتاژ در اتصال ستاره و مثلث

در صورتی که اتصال به صورت مثلث باشد، هر مقدار ولتاژی که بین هر دو فاز وجود داشته باشد، دقیقا همان ولتاژ نیز روی هر کلاف وجود خواهد داشت، لذا در شبکه ی برق ایران در اتصال مثلث، بین هر دو فاز، ولتاژ 380 ولت و روی هر کلاف نیز ولتاژ 380 ولت قرار خواهد گرفت.

مقدار ولتاژ در اتصال ستاره و مثلث

جمع بندی

یکی از مهمترین پارامترهایی که باید به آن توجه کرد، ولتاژهای درج شده بر روی پلاک موتور است. به طور کلیآموزش سربندی الکتروموتورها را می توان به دو صورت ستاره () یا مثلث () بیان نمود. که در این مقاله به طور کامل در مورد نحوه ی اتصالات ستاره و مثلث توضیح داده شد.

برای اطلاع از نحوه ی تحلیل و تشخیص سربندی­‌ها، مقاله‌ی زیر را مطالعه فرمایید.

منبع

theelectricalguy.in

مقاله‌ای که خواندید بخشی از مطالب دوره آموزش برق صنعتی ماهر است.

برای یادگیری 0 تا 100 این دوره کلیک کن.

سربندی الکتروموتور

اگر به دنبال افزایش مهارت خود در زمینه برق صنعتی هستید،برای دریافت آموزش‌های رایگان در این حوزه، فقط کافیه فرم رو تکمیل کنید.

7 دیدگاه در “آموزش سربندی الکتروموتورها

  1. مهرداد گفت:

    سربندی الکتروموتور به انگلیسی چی میشه؟

    1. پشتیبان ماهر گفت:

      سلام وقت شما بخیر .electromotor hood

  2. حسین گفت:

    سلام خوب هستید سوالی داشتم ازمحضرحنابعالی
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید
    الکتروموتوری 1390دور هست سیم پیچی کردم
    وقتی راه اندازی میکنم 20آمپرمیکشه بصورت مثلث سربندی شده بوده ضمناتعداد کلاف هرفاز دوتاهست
    باید ته به ته سربندی بشه؟یاته به سر؟

  3. Arzhang گفت:

    باتشکرازشما مواردذکرشده بسیارواضح و روشن بیان گردیده وبه سادگی قابل درک است .از زحمات شماممنونم.

    1. پشتیبان ماهر گفت:

      سپاس از همراهی تان . موفق و موید باشید.

  4. حمید خوانساری گفت:

    با سلام مطالب بسیار ساده و روان گفته شده حتی برای کسانی مثل من که رشته ام مکانیک است و برق نیست بسیار قابل فهم است
    با تشکر از برادران مهندس فرهادی و تیمشون

    1. پشتیبان ماهر گفت:

      سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *