اتوماسیون زیمنس, برق, کنترل و ابزار دقیق

معرفی پی‌ال‌سی لوگو زیمنس

پی‌ال سی لوگوی زیمنس

 پی‌ال‌سی لوگوی زیمنس یکی از تجهیزاتی است که تغییر شگرفی در صنعت اتوماسیون ایجاد کرده است چرا که در اجرای پروژ‌ه‌های اتوماسیون کوچک و متوسط اندازه، کارایی و استفاده آسان از PLC‌ اهمیت زیادی دارد.
این PLC‌ کامپکت علیرغم اندازه کوچکش، قابلیت‌هایی دارد که این تجهیز را به یک انتخاب ایده‌آل برای کاربردهای مختلف تبدیل می‌کند. PLC‌ لوگو کارایی و انعطاف‌پذیری مورد نیاز برای هدایت موثر عملیات صنعتی از کنترل عملیات ساده گرفته تا مدیریت فرآیند‌های پیچیده را دارد. طراحی کوچک و قابلیت‌های قدرتمند لوگو آن را به یک گزینه مطلوب برای کارخانه‌ها تبدیل می‌کند تا بتوانند بدون صرف هزینه زیاد سیستم‌های اتوماسیون خود را بهینه‌سازی کنند. در
دوره اتوماسیون صنعتی زیمنس ماهر نحوه اجرای سیستم‌های اتوماسیون را به طور عملی و کاربردی فرا می‌گیرید و می‌توانید پروژه‌های اتوماسیون پیشرفته را با تجهیزات زیمنس به آسانی اجرا کنید.

PLC LOGO- پی‌ال‌سی لوگوی زیمنس
شکل ۱- PLC LOGO

PLC LOGO زیمنس چیست؟

پی‌ال‌سی لوگوی زیمنس یک کنترلر صنعتی ماجولار با کاربری آسان است که برای سیستم‌های اتوماسیون کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این PLC برای کاربردهایی مانند کنترل روشنایی، سیستم‌های هواساز (HVAC) و حتی مدیریت سیستم‌های آبیاری مناسب است. رابط کاربری کاربر‌پسند و محیط برنامه‌نویسی قابل فهم این PLC به مهندسان و تکنسین‌ها امکان آن را می‌دهد که با به‌کارگیری آن، سیستم‌های اتوماسیون را پیکربندی و مانیتور کنند یا در صورت نیاز، آن‌ها ارتقاء دهند.

 

PLC LOGO و ماژول‌های توسعه آن
شکل ۲- PLC LOGO و ماژول‌های توسعه آن

هوشمندی بالا در اندازه کوچک

هرچند PLC لوگوی زیمنس اندازه کوچکی دارد، اما هوشمندی و قابلیت‌های آن کاملاً با سیستم‌های اتوماسیون بزرگتر و پیچیده قابل مقایسه است. این تجهیز می‌تواند عملیات پیچیده مانند کنترل منطقی، زمان‌بندی، شمارش و ثبت اطلاعات را انجام دهد. ابعاد کوچک LOGO در کنار هوشمندی و کارایی بالای آن ویژگی‌هایی هستند که این PLC را از کنترلرهای دیگر متمایز می‌کند و آن را به یک ابزار نیرومند برای عملیات مختلف، به‌ویژه پروژه‌هایی که نیاز به کارایی بالا و فضای اجرای محدود دارند، بدل کرده است.

ویژگی‌های اصلی PLC LOGO زیمنس

پی‌ال‌سی لوگوی زیمنس به دلیل داشتن طیف گسترده‌ای از مزایا و قابلیت‌ها می‌تواند بسیاری از نیازهای کاربردی صنایع مختلف را رفع کند. از جمله ویژگی‌های کلیدی LOGO می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یکی از مزایای قابل توجه LOGO طراحی ماجولار آن است. این تجهیز را می‌تواند به‌آسانی بر اساس نیازهای اتوماسیون توسعه داد. این انعطاف‌پذیری به این معنی است که کاربر می‌تواند یک پروژه را با طراحی پایه آغار کند؛ سپس به تدریج ماجول‌های بیشتر را به آن بیفزاید و با توجه به نیازهای پروژه آن را گسترش داده و اطمینان حاصل کند که سیستم اتوماسیون همگام با گسترش پروژه، قابل توسعه است.
  • مزیت مهم دیگر لوگو محیط برنامه‌نویسی قابل‌فهم آن است. نرم‌افزار LOGO Soft Comfort یک محیط برنامه‌نویسی گرافیکی با امکان ارتقا آسان پروژه‌ها را به کاربر می‌دهد. با استفاده از این نرم‌افزار، کاربر می‌تواند به آسانی با کشیدن و رها کردن فانکشن‌ها را اضافه کند، پیکربندی را تنظیم کند و برنامه‌ها را پیش از انتقال به PLC‌ در حالت شبیه‌سازی تست کند. این کاربری آسان امکان یادگیری سریع نرم‌افزار حتی برای کسانی که تجربه کمی در برنامه‌نویسی دارند را فراهم می‌کند.
پی‌ال‌سی لوگو و برنامه‌نویسی آن در محیط LOGO Soft Comfort
شکل ۳- پی‌ال‌سی لوگو و برنامه‌نویسی آن در محیط LOGO Soft Comfort

مزایای استفاده از PLC LOGO زیمنس

  • سادگی نصب و راه‌اندازی: پی‌ال‌سی لوگو طراحی ساده‌ای دارد و نصب و راه‌اندازی آن آسان است. ساختار ماجولار این PLC امکان توسعه و شخصی‌سازی سیستم، بدون نیاز به تغییر زیاد در سیم‌کشی یا باز کردن آن را به کاربر می‌دهد.
  • راهکاری مقرون‌به‌صرفه: لوگو گزینه کم‌هزینه‌ای برای سیستم اتوماسیون است. این تجهیز می‌تواند نقش پررنگی در کاهش هزینه‌های اجرا و ارتقای سیستم‌های اتوماسیون پیچیده ایفا کند. علاوه بر آن، مصرف انرژی کم و نیاز اندک به تعمیرات و نگهداری در درازمدت به کاستن هزینه‌ها کمک می‌کند.
  • قابلیت اطمینان و طول عمر زیاد: لوگوی زیمنس توانایی کار در دمای بالا، گرد و غبار، لرزش و نویز الکتریکی دارد و در شرایط کاری سخت عملکرد پایدار و احتمال توقف کمی دارد.
  • پشتیبانی و تأمین گسترده: زیمنس پشتیبانی گسترده‌ای شامل منوال‌های دقیق، فروش آنلاین و پشتیبانی فنی برای لوگو ارائه می‌دهد.

کاربردهای LOGO در صنعت

چنان‌که گفته شد از PLC  لوگوی زیمنس برای طیف گسترده‌ای از کاربردها در صنایع مختلف به کار می‌رود که ذیلاً چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌‌شود:

  • خطوط مونتاژ و تولید
  • اتوماسیون ساختمان
  • انرژی‌های تجدیدپذیر
  • کشاورزی
  • مدیریت آب و فاضلاب
  • ترابری و انبارداری
  • صنایع غذا و نوشیدنی

برای مثال، شکل ۴ نشان می‌دهد که چگونه در صنعت خودروسازی از لوگو برای کنترل ربات‌ها، هدایت نوار نقاله و کنترل کیفیت مونتاژ قطعات استفاده می‌شود.

خط مونتاژ خودرو
شکل ۴- خط مونتاژ خودرو

جمع‌بندی

پی‌ال‌سی لوگوی زیمنس نماد بارزی از یک محصول «کوچک ولی پرقدرت» است. این PLC‌ در ابعاد کوچکی طراحی شده و قابلیت‌های بسیار بالایی در کنترل فرایندهای صنعتی کوچک دارد. بهره‌مندی لوگو از یک ساختار ماجولار امکان توسعه آن برای استفاده در پروژه‌های بزرگ‌تر یا ارتقا سیستم‌های اتوماسیون قدیمی را فراهم می‌کند. قابلیت اطمینان بالا و مقاومت زیاد این تجهیز در محیط‌های کاری خشن، آن را به یک انتخاب بسیار مناسب برای کنترل و مدیریت فرآیند‌های صنعتی مختلف از جمله خطوط تولید، بسته‌بندی، صنایع غذایی و کشاورزی تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید!

برای مطالعه بیشتر در رابطه با انواع PLC زیمنس مقاله زیر را مطالعه کنید

سوالات متداول

این نرم‌افزار هم از زبان Ladder و هم از زبان FBD برای برنامه‌نویسی LOGO پشتیبانی می‌کند.

بله. با اضافه کردن کارت‌های ارتباطی به LOGO می‌‌توان آن را با تجهیزات دیگر سطوح مختلف اتوماسیون شبکه کرد.

منبع

https://industrycontroller.com/siemens-logo-plc/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *