🏆 10 شغل برتر حوزه مهندسی برق

بهترین مشاغل مهندسی برق
بهترین مشاغل مهندسی برق

چکیده مطلب

مهندسی برق به عنوان یک حوزه در حال توسعه، با به کارگیری سیستم‌های الکتریکی برای ایجاد فناوری‌های نوآورانه بهره می‌گیرد. بسیاری از صنایع مختلف از اصول مهندسی برق برای دستیابی به اهداف خود بهره‌برداری می‌کنند. اگر به مهندسی برق علاقه‌مندید، آشنایی با کاربردهای مختلف آن می‌تواند به شما در انتخاب یک مسیر شغلی رضایت‌بخش یاری رساند.

در این مقاله، به بررسی گزینه‌های شغلی مختلف برای کسانی که تحصیلات یا تجربه در زمینه مهندسی برق دارند، خواهیم پرداخت.

برای داشتن تجربه کار عملی در زمینه مهندسی برق می‌توانید در دوره جامع آموزش برق صنعتی شرکت کنید. در این دوره به‌طور کامل مباحث مرتبط با برق آموزش داده شده است، برای آشنایی بهتر و بیشتر حتما این دوره را تهیه کنید.

چرا رشته مهندسی برق؟

شغل مهندسی برق به دلیل مزایای شخصی و اجتماعی که دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با دنبال کردن این رشته، می‌توان به رفع نیازهای جامعه کمک کرده و موجب بهبود زیرساخت‌های برق شود و از طریق نوآوری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش توانایی آن‌ها در انجام وظایف اجتماعی را رقم زد. علاوه بر این، مهندسی برق می‌تواند تجربه‌ای شغلی رضایت‌بخش و مطلوب در سطح فردی نیز ارائه دهد.

مشاغل مرتبط با مهندسی برق

با درک اصول پایه‌ای مهندسی برق، می‌توانید به دنبال فرصت‌های شغلی بگردید که مهارت‌ها و توانایی‌های شما را به طور مستقیم به کار گیرد. در اینجا، تعدادی از بهترین گزینه‌های شغلی مرتبط با مهندسی برق معرفی شده است.

برای مطالعه درباره پردرآمدترین رشته‌های مهندسی برق+بازار کار کلیک کنید.

تکنسین برق (Electrical technician)

تکنسین‌های برق مسئول ساخت و نگهداری ماشین‌آلات و تجهیزاتی هستند که از برق برای عملکرد خود استفاده می‌کنند. وظایف آن‌ها شامل:

– نصب و تعمیر سیم‌کشی‌ها

– تولید قطعات محصولات

– مونتاژ ماشین‌آلات

– آزمایش خروجی برق

– رفع مشکلات عملکردی

– شناسایی قطعات الکترونیکی ماشین‌آلات و تعیین روش‌های تعمیر و نگهداری منظم آن‌ها

مهندسی برق
شکل1-تکنسین برق

برقکار (Electrician)

برقکاران مسئول نصب و تعمیر سیستم‌های الکتریکی یکپارچه در ساختمان‌ها هستند. وظایف آن‌ها شامل:

– بررسی نقشه‌ها برای شناسایی مکان اجزای الکتریکی مانند سیم‌ها، ترانسفورماتورها، قطع‌کننده‌های مدار و تابلوهای برق

– تشخیص علت مشکلات الکتریکی و تعویض یا تنظیم مجدد قطعات به منظور بازگرداندن عملکرد صحیح سیستم.

 مهندس کنترل (Control Engineer)

مهندسی کنترل یکی از شاخه‌های مهم مهندسی برق است. مهندس کنترل وظایف زیر را انجام می‌دهد:

– نظارت بر عملیات مهندسان و کارخانه‌های تولید و انرژی برای اطمینان از اجرای فرآیندها به صورت سازگار، کارآمد و با کیفیت بالا

– طراحی فرآیند کلی تولید در کارخانه و انجام تنظیمات لازم برای بهینه‌سازی خروجی

– افزایش بهره‌وری از طریق تنظیم چیدمان خطوط تولید و خودکارسازی فرآیندهای اساسی

– تعیین استانداردهای عملیاتی

– برنامه‌ریزی برای تعمیر، نگهداری، کنترل کیفیت و بازرسی به منظور تطابق با سیاست‌های شرکت

مهندسی برق
شکل2-مهندس کنترل

مهندسان تست یا آزمایش

فرایندهای عیب‌یابی و تأیید عملکرد محصولات را طراحی می‌کنند.

– آزمایش‌هایی برای بررسی مطابقت محصولات با الزامات ایمنی و عملیاتی طراحی کرده و بازخورد تجربی را به دقت اندازه‌گیری می‌کنند.

– آزمایش‌ها را نظارت کرده و بر اساس نتایج، فرآیند آزمایش را تنظیم می‌کنند تا بهبود یابد.

– از نتایج آزمایش‌ها برای توسعه محصولات جدید، تأیید کیفیت و ارزیابی سازگاری محصولات موجود استفاده می‌کنند.

مدیر پروژه برق (Electrical Project Manager)

فرایندهای عیب‌یابی و تأیید عملکرد محصولات را طراحی می‌کنند.

– آزمایش‌هایی برای بررسی مطابقت محصولات با الزامات ایمنی و عملیاتی طراحی کرده و بازخورد تجربی را به دقت اندازه‌گیری می‌کنند.

– آزمایش‌ها را نظارت کرده و بر اساس نتایج، فرآیند آزمایش را تنظیم می‌کنند تا بهبود یابد.

– از نتایج آزمایش‌ها برای توسعه محصولات جدید، تأیید کیفیت و ارزیابی سازگاری محصولات موجود استفاده می‌کنند.

طراحان برق

طراحان برق از تخصص خود در مهندسی برق برای طراحی مدارهایی استفاده می‌کنند که انرژی الکتریکی را به درستی توزیع می‌نماید.

– آن‌ها ایمن‌ترین و کارآمدترین طرح‌ها را برای تأمین ولتاژ مناسب در سیستم‌های الکتریکی انتخاب می‌کنند.

– فضای موجود در ساختمان‌ها، ماشین‌آلات یا محصولات را بررسی کرده و سیستم‌های مداری ایمن و مناسب برای هر محیط را طراحی می‌کنند.

مهندسان برق

مهندسان برق مسئول طراحی، آزمایش و اجرای انواع دستگاه‌های الکتریکی، از سیستم‌های قدرت پیچیده تا تجهیزات الکتریکی مجزا هستند. آن‌ها از دانش خود در زمینه مدارات و جریان‌های الکتریکی استفاده می‌کنند تا برق دستگاه‌ها را به صورت ایمن تامین کنند. همچنین، بر توسعه و تولید نمونه‌های اولیه نظارت دقیق دارند و بر اساس نیازهای مشتری، توصیه‌های تولید بهینه‌ای ارائه می‌دهند.

مهندس تجهیزات

مهندسان تجهیزات، متخصصین طراحی و توسعه ماشین‌آلات و تجهیزات مکانیکی هستند. این مهندسان با درک نیازهای مشتریان، راهکارهایی را برای بهبود و ارتقا تجهیزات ارائه می‌دهند.

آنها با طراحی تغییرات مکانیکی و الکتریکی و همچنین تلفیق فناوری‌های جدید،به بهینه‌سازی و ارتقا عملکرد تجهیزات  می‌پردازند. جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عملکرد و  عیب‌یابی تجهیزات از دیگر وظایف آنها برای بهبود کارایی و رفع مشکلات احتمالی است.

مهندس تجهیزات برق

مهندسان الکترونیک

مهندسان الکترونیک،  طراحان و سازندگان دنیای قطعات و اجزای الکترونیکی هستند. از سخت‌افزار کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند گرفته تا نرم‌افزار و انواع تجهیزات الکترونیکی، حاصل  هنر این مهندسان  است.آن‌ها با انتخاب بهترین منابع تغذیه و طراحی‌های بصری، محصولاتی کاربردی و جذاب را به وجود  می‌آورند. همچنین،  با  تعیین مشخصات فنی محصول، مصرف‌کنندگان را از نحوه استفاده و محدودیت‌های آن آگاه  می‌کنند.

مشاوران بیوتکنولوژی

مشاوران بیوتکنولوژی با ارائه دانش تخصصی خود، به شرکت‌ها و سازمان‌ها در شناسایی و تمرکز بر فناوری‌های نوین این حوزه کمک می‌کنند. این متخصصان، مشتریان را با جدیدترین نوآوری‌های بیوتکنولوژی آشنا کرده و با ارائه توصیه‌های کاربردی، به آنها در انتخاب محصولات و خدماتی که منجر به بهبود عملکردشان می‌شود، یاری می‌رسانند. همچنین، مشاوران بیوتکنولوژی با تشریح نحوه به‌کارگیری ابزارها و محصولات این حوزه در فرآیندهای کاری، به سازمان‌ها در درک تأثیرات بلندمدت این فناوری و استفاده حداکثری از آن یاری می‌رسانند.

نکته آخر

کاربرد گسترده برق در صنایع مختلف، مشاغل این حوزه را به یکی از مهم‌ترین و پردرآمدترین‌ها تبدیل کرده است. اما ورود به این بازار کار پررقابت، نیازمند  مهارت و تخصص کافی است. آکادمی ماهر، با دوره‌های آموزشی تخصصی، مهندسان برق را برای ورود به صنعت و کسب موفقیت آماده می‌کند. برای شرکت در دوره های آموزشی آکادمی ماهر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *